WALIMATUL URUS

pilihanraya

| Friday, February 16, 2007

Alhamdulillah saya bersyukur kepada Allah taala kerana masih dikurniakan nikmat iman dan Islam.. nikmat yang tidak semua manusia memilikinya.. semoga Allah terus menjaga saya dari setiap detik saya bernafas dan setiap titis darah yang mengalir di dalam tubuh saya.. memelihara aqidah saya dari salah tutur, salah laku, salah I’tiqad, salah tanggap dan sebagainya..

Rabu lepas warga institute yang sudi mengunjungi rumah Allah pada waktu Zuhur dikejutkan dengan tazkirah yang begitu bersemangat dari Us Rahman.. lama beliau menyepi, zuhur itu beliau bangkit secara jelas membincangkan soal kepimpinan pelajar di ‘kampus tarbiah’ (meminjam istilah mantan pimpinan kampus) ini.. mungkin bahang pilihan raya makin terasa.. lebih-lebih lagi dengan khabar-khabar angin yang mengatakan ada kumpulan pelajar di bawa ke sebuah hotel yang berbintang oleh pihak yang cuba merosakkan system demokrasi pemilihan pimpinan pelajar dengan ‘membrainwash’ kumpulan pelajar tersebut dan membentuk perancangan pilihanraya serta cabinet bayangan… dan yang menjadi kemarahan ialah ada kalangan pentadbir yang x bertanggungjawab merangka program tersebut..

Us Rahman menyentuh ciri kepimpinan yang wajar dipilih dan haram dipilih.. yang paling ialah kata-katanya ‘haram memilih pemimpin yang tidak solat berjemaah’… kalau ciri pemimpin yang solat berjemaah menjadi nilaian utama saya kira kepimpinan di institute ini akan terus ditunjangi mereka yang berwawasan untuk mengangkat Islam ke tempat yang paling tinggi.. tapi jika sebaliknya nantilah kita tunggu saat kehancuran bilamana orang yang bukan ahlinya memimpin orang yang nak menegakkan agama..

Mengapa persoalan solat jemaah menjadi nilaian utama? Saya kira mesej ini jelas seolah-olah membayangkan bahawa kepimpinan yang menunaikan solat jemaah adalah kepimpinan yang ikhlas dan taat kepada tuntutan agama.. jika ia tidak mampu mendidik dirinya untuk solat berjemaah mana mungkin dia mampu untuk mengangkat Islam ke singgahsananya.. adakah wajar Islam dijunjung oleh mereka yang tidak mengerti kewajipan dalam mengamalkan agama..

Kampus kita adalah kampus tarbiah untuk melahirkan guru-guru agama untuk dipasarkan ke seluruh Negara.. (walaupun sekarang sudah ada opsyen bukan pengajian agama/bahasa arab di sini, itu tidak menjadi masalah.. yang penting mereka Muslim dan mengetahui bahawa mereka punya tanggungjawab) melahirkan guru tidak sepeti mengeluarkan produk kilang.. yang hanya boleh diprogramkan melalui mesin dan robot.. nak melahirkan guru memerlukan mereka dididik diasuh ditarbiah… yang melaksanakan tarbiah selain para pensyarah adalah kepimpinan pelajar yang menyusun program tarbiah.. layakkah mereka yang kefahaman islamnya berterabur (apalagi yang tidak mampu menunaikan solat berjemaah) memberi tarbiah yang jelas kepada bakal guru dan pendakwah ini?

Ustaz menyebut lagi betapa menjadi kewajipan kita memilih pemimpin yang baik.. jika kita memilih pemimpin yang tidak mempunyai asas islam yang baik dan seterusnya membuat perubahan mengikut lunas secular.. maka bersedialah untuk kita menjawab di akhirat kelak.. Tunggulah balasan Allah atas keputusan yang kita lakukan ini..

Saya kira ramai yang membuka mata berkenaan pemilihan kepimpinan ini.. dan terus menilai kepimpinan yang bakal naik.. itulah tugas kita.. memastikan yang bakal naik adalah hamba Allah yang ikhlas berjuang untuk mengangkat agamanya…

Wallahu a’lam…

0 comments: