WALIMATUL URUS

Allahu Akbar..

| Tuesday, February 20, 2007
Malam makin tua saya masih mengadap laptop tua saya... hyundai tua ni punya sejarah tersendiri (beli tahun 2004).. Entah macamana laptop ni boleh jatuh ke tangan saya kembali.. asalnya dibeli oleh abang (cikgu kat ipoh) untuk kakak (uia) tapi tidak lama selepas beberapa bulan jatuh ketangan saya (alasannya susah nak surf internet tanpa laptop).. dalam keadaan orang lain belum mengenali komputer saya sudah mengusung laptop ke hulu ke hilir..setahun kemudian laptop ni kembali kepada abang untuk ke Sabah (KSPK).. dan hari ni kembali kepada saya.. selepas tiada yang sudi..tapi dengan kos service hampir RM400.. (kering la kawe sampai bulan 4 nih..)



Tua laptop ini tua lagi usia saya.. kini mencecah 22 tahun.. orang dulu2 dah menanggung sebuah keluarga (mungkin sedang bergaduh dengan pasangan untuk menambah 'cawangan' =>..) tapi hakikat sekarang umur setua ini masih cbuk merempit, games, playstation, friengdster, YM, sms, MP3, dating, valentine, seluar baju ketat, novel cinta, lagu cinta, cinta xsyarie, nak berhibur sepanjang masa.. n mcm2 yang tak terdaya saya menyebutnya..

tapi hebat sahabat radhiaAllahu anhum umur sebegini sudah menjadi panglima perang.. berkuda, berpedang menebang musuh yang menghalang syariat Allah, mempertahankan kesucian agama..

Jauhnya kita dengan para sahabat RadhiAllah anhum.. jangan kata nak mengangkat pedang menebang musuh… untuk angkat selimut di subuh hening yang dingin ngilu belum tentu kita sanggup.. jangan kata subuh.. nak berjemaah waktu2 lain pun payah.. (termasuklah yang menulis)..

kalaulah sahabat Radhiallahu anhum tahu di IPiS ni kehadiran masjid diambil dan dipantau.. saya rasa sahabat akan segera menghunus pedang untuk mencari ikhwah n akhawat yang liat nak ke masjid.. boleh jadi kalaupun tidak dilibas pedangnya itu, dia akan menikam dengan kata-katanya.. “syeikh kenapa dengan kamu semua… apa yang telah berlaku terhadap keislaman kamu.. kami dahulu pernah menyorok untuk solat.. bagaimana sahabat kami diseksa kerana mereka menunaikan solat.. bagaimana jiwa mereka disiksa dengan pemulauan oleh kaum kerabat sendiri.. bagaimana kami berhijrah meninggalkan kampong halaman, harta dan keluarga hanya semata-mata untuk mengamalkan Islam sepenuhnya dalam kehidupan kami.. untu kami solat dengan khusyu’ dan penuh ketenangan.. bagaimana kami terpakasa mengangkat senjata untuk kami terus tenang menunaikan solat dan menunaikan seruan Allah di dalam solat.. berapa ramai sahabat yang gugur syahid untuk mempertahankan solat… berapa ramai isteri yang menjanda kkehilangan suami di medan jihad untuk mengekalkan ruh solat… berapa ramai anak-anak yang yatim piatu kehilangan bbapa yang gugur fi sabiliLLah kerana mempertahankan Tuntutan solat sehingga kamu hari ini tahu mengerjakan solat tetapi tidak menghayati roh solat….

Sedangkan kamu bersenang lenang di ats pengorbanan dan penat jerih orang sahabat terdahulu.. kamu tinggal di tanah yang aman damai.. kamu belajar menuntut ilmu dengan mudah.. dengan elaun yang setiap bulan datang bergolek.. tapi kamu tetap berkira dengan Allah Taala…apa kamu tidak malu dengan nikmat kurniaan Allah yang setiap hari menjadi santapan jiwa raga kamu.. kamu meminta kepada Allah tapi setelah diberi kamu pergi begitu sahaja… di mana adab kamu yang kamu gegarkan sebagai adat melayu..!!? adab orang timur!!? Kamukah para guru yang akan mendidik generasi Islam? Apa mungkin Islam akan cemerlang gemilang terbilang dengan akhlak sebegini rupa? kalau nak ke masjid pun kamu berkira..!! kalau orang macam kamu semua ni hidup di zaman kami, aku rasa kamulah orang-orang yang mengalahkan Islam di medan jihad.. kamulah orang-orang yang bertempiaran lari di medan jihad.. kerana jiwa kamu tidak kental.. kamu tidak yakin dengan Allah taala.. kamu tidak yakin dengan pahala syahid.. kamu hanya kuat semasa bertakbir.. tapi kamu xmenghayati ruh takbir yang kamu laungkan itu..

Ingatlah jika semasa di dunia ini kita berkira untuk untuk mengunjungi Rumah Allah.. apa mungkin Allah akan menerima kita sebagai tetamunya di akhirat kelak..!!.....”

Ya Allah… panjang saya mengelamun… semoga Allah mengampuni saya…

Buat diri yang semakin hari semakin dewasa… biarlah kehidupan sehari-hari diisi dengan ketakwaan kepada Allah.. pengorbanan dan perjuangan menegakkan syariat ini..

Ya Allah ampuni saya..

Kuatkan semangat juang saya..

Teguhkan keimanan saya..

Kuatkan daya juang saya..

Berkati ilmu saya…

Kentalkan aqidah saya..

Rahmati dan redhai setiap gerak langkah saya..

Tanpa rahmat dan redhaMu saya tak berguna walau sebesar zarah..

Ampuni saya Ya Allah..

Mengapa kamu suruh orang lain (mengerjakan) kebaktian, sedang kamu melupakan diri (kewajiban) mu sendiri, padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)? Maka tidaklah kamu berpikir? (Al-Baqarah:44)

0 comments: