WALIMATUL URUS

Hafiz.. Ooo... Hafiz Akhirnya Engkau Tinggalkan Kami Dik..

| Thursday, November 13, 2008
Gambar hiasan

Ketika itu saya sedang menunggu pengawas peperiksaan mengutip kertas soalan dan jawapan untuk subjek Pergerakan Asas dan Pendidikan Pergerakan. Alhamdulillah hanya tinggal satu subjek sahaja lagi untuk semester. Jam di dinding menunjukkan puku 11.15 minit pagi.

Kala itu saya mendengar satu makluman sedang diumumkan melalui radio maktab. Entah mengapa hati saya tergerak untuk menumpukan telinga saya mendengar setiap butir pengumuman tersebut. "Untuk makluman warga Institut Perguruan Islam, salah seorang pelajar kita, Saudara Muhammad Hafiz b. Othman telah pun meninggal dunia pada jam 10.50 pagi tadi. Harap maklum.." Innalillahi wainna ilahi raji'uun.. Ya Allah Hafiz.. Saya terkedu.. memandang sahabat-sahabat yang lain yang seolah terpinga-pinga kerana tidak begitu jelas dengan pengumuman sebentar tadi..

************************************************************************************

Pada hari Jumaat lepas, lebih kurang jam 5.51 petang saya mendapat mesej daripada bapa Hafiz.. "Epit dah siap dah. Tunggu nak keluar je.. Doktor cakap Alhamdulillah ok. Keadaan stabil.." Dari mesej ini dapat saya rasakan kegembiraan yang berbunga di hati Cikgu Othman, bapa Hafiz. Bapa mana yang tidak gembira apabila diberitakan keadaan anak yang separa koma sebelum ini bertambah baik. Saya sebagai seorang abang senior tumpang gembira di atas perkembangan tersebut.


Gambar hiasan

Malamnya pihak Biro Dakwah selepas bermesyuarat membincangkan beberapa perkara penting sebelum kami pulang bercuti, saya dengan rasa tanggungjawab melancarkan satu tabung bagi mengutip sumbangan untuk meringankan beban keluarga Muhammad Hafiz. Saya anggap ini merupakan satu tanggungjawab sosial Biro Dakwah kepada warga IPIS yang ditimpa masalah dan sebagai teladan kepada warga IPIS yang lain.

Dalam masa yang sama kami dikejutkan dengan kematian Bapa kepada adinda Firdaus Bebet PPISMP sem 3 (B.Arab) dan saya bersama lebih kurang 20 orang sahabat termasuk JPP bergegas ke Melaka.

Gambar Hiasan

Pada pagi Ahad saya dikhabarkan kedatangan Cikgu Othmanbersama anaknya mengambil barang-barang kepunyaan Hafiz di asrama. Saya sempat membantu apa-apa yang termampu serta sempat bertanya khabar tentang keadaan Hafiz. Namun tanpa saya sedari saya telah menyentuh perasaan hiba bapa Hafiz. Beliau bercerita dalam keadaan teresak dan menyapu air mata.. "Hafiz dah semakin stabil... dia sudah boleh mengejip-ngejipkan matanya.. dan adakala menggerakkan tangannya". "Alhamdulillah da semakin baik.. Insya Allah tak lama lagi baik la tu.. Cuma kita sekarang ni perlu banyakkan doa dan solat hajat.. memohon kepada Tuhan. Mungkin ada hikmah di sebalik kejadian ini Pak Cik.. Allah mahukan kebaikan pada Hafiz Pak Cik.." saya membalas meredakan perasaan hiba seorang bapa.. "Pak Cik minta maaf.. Pak cik tak boleh tahan perasaan Pak Cik.. Kalau bercerita pasal Hafiz Pak Cik mudah tersentuh..." Luah Cikgu Othman sambil mengelap kelopak mata tuanya.. "Kalau ada apa-apa maklumkanlah.. Pak Cik mungkin tak datang sini lagi.." Cikgu Othman menghabiskan ayat terakhirnya kepada kami..

*************************************************************************************

Saya sebenarnya sudah lama berkira-kira untuk melawat Hafiz untuk kali kedua bersama rakan-rakan. Namun dengan kesibukan pelbagai urusan ditambah dengan minggu peperiksaan, saya terpaksa menangguhkan lawatan ke Hospital Besar Kuantan pada hari semalam. Namun Allah mentakdirkan segalanya berakhir begitu.. Maafkan abang dik..

Terlalu awal rasanya Hafiz pergi, dalam umur 20 tahun Hafiz meninggalkan dunia pulang menemui Allah.. Hafiz watak seorang remaja yang tenang.. Yang disenangi ramai.. Yang dikasihi rakan dan taulan serta guru.. Namun Allah lebih menyayangimu dik..

Belumpun kita sempat menjalinkan hubungan akrab, hanya sekadar bertegur sapa, hanya menyambut salam seusai solat.. hanya membalas senyum dari jauh.. Belum sempat abang menggali hati budimu.. belum sempat kita bertampar mesra meluah rasa.. Belum sempat abang menumpah kasih menebar sayang padamu dik..

Ya Allah betapa bersalahnya aku membiarkan seorang adik.. teman.. sahabat.. terbiar membawa rasa hati.. menyendiri.. kamarmu yang tak pernah abang singgahi.. menabur bicara senda tanda cinta ukhuwwah... Apalagi memanggil mesra untuk berjalan menuju medan juang..

Abang berdosa dik.. Abang hanya pandai berbicara menyata kata yang kerap tidak dikota.. Maafkan abang dik.. Ampunkan seorang da'ie yang berdosa pada Tuhannya.. berbahagialah dikau di alam sana berteman bidadari syurga.. berpayung di bawah Rahmat yang Esa...

Gambar hiasan

Pinta abang.. kau pimpinlah tangan ayah dan ibumu mampir ke syurga.. Kerana cupakan air mata mereka tidakmungkin mampu kau balasi melainkan dengan amalmu pada Yang Esa....

Ampunkan abangmu ini wahai adik yang kurindui..


Tuhan telah menentukan segalanya
Kerana Dia kita bersaudara
Perantau hidup tanpa keluarga tercinta
Hanya teman, tempat meluahkan rasa
Mesranya hati bagai kembang puspa di taman
Harumnya pula semerbak syurga Tuhan

Semalam kita sama berjuang dan bekerja
Menunaikan janji kita kepada Tuhan
Mencari mutiara ilmu di Bumi Anbiya’
Pulang nanti ingin berbakti pada semua
Oh bagaikan terasa hari itu selamanya
Berganding tangan menyusur kehidupan

Namun aku hanya insan yang tak punya apa
Dialah yang menentukan segalanya
Hari ini tanpa ada yang mampu menduga
Kau dijemput Tuhan pulang ke pangkuan
Dunia dalam pilu menitiskan air mata
Mengiringi duka sebuah kematian…

“Ya Allah masih segar wajah mereka terbayang di mata
Masih hangat suara lembutnya di sisipan telinga
Apakah benar ini semua bukan mimpi
Gagahkah aku untuk menyambut sebuah realiti
Tuhan Pengasih
Terangilah pusara mereka dengan cahaya-Mu
Meriahkanlah dunia mereka dengan kunjungan rahmat-mu
Sampaikanlah doa kami kepada mereka
Amin ya Rabbal ‘Alamin”

Kepadamu kuhadiahkan doa
Moga tenang di dalam belaian Tuhan
Pada Allah kupohonkan kesabaran
Moga berkekalan kau dalam ingatan
Kupercaya kau kan bahagia di alam sana
Suatu hari nanti kita kan bersama

Kepada teman dan keluarga semua
Pasrahlah kepada Allah Tuhan yang Esa
Walau seagung mana kasih dan sayang semua
Pastinya Dia lebih menyayangi mereka
Dari-Nya kita datang berkelana di dunia
Kepada-Nya jua kita kan kembali

Lagu, Lirik dan Nyanyian: Hasrizal Abdul Jamil
Persembahan: Usrah al-Firdaus, Jordan
Album: Dunia Ini, 1996

AP Set? Ori Set? Mana Satu Ya?

| Sunday, November 9, 2008
Published by Ahmad Sufyan Che Abdullah [iDeologi]

Biasanya kalau kawan-kawan yang beli henfon saya akan tanya harga berapa. Lepas tu saya akan tanya, macam apek2 di Plaza Low Yat / BB tanya, AP set atau Ori set? Ada di antara member2 kata yang dia Original set, lalu saya membelek2 sekitar belakang bateri untuk lihat stickernya. Lalu tertera stick 'ComSat'. Rupa2nya yang dia beli itu bukanlah ORI set, tapi AP set.

Memang ramai yang terkeliru bila memilih henfon. Antara original, AP dan underwater. Biasanya bila ditanyakan kepada apek penjual henfon, mereka akan kata memang "ori punya." Memang betullah apa yang dikataan oleh apek itu, memang telefon itu ori, kerana mana ada telefon nokia dicetak rompak?! Setiap telefon, NOKIA contohnya, adalah keluaran daripada kilang Nokia juga. Itulah maksud ORI yang dikatakan oleh penjual.

Sebenarnya di pasaran kita, terdapat tiga jenis henfon, bukan tiga jenama henfon, tapi tiga jenis bentuk edaran henfon iaitu:
- Original Authorised Set
- AP Set (Diimport secara sah)
- Underwater Set (Henfon seludup)

YANG ORI

Apa yang dimaksudkan dengan ORI sebenarnya ialah telefon-telefon yang diedarkan oleh PENGEDAR YANG SAH yang dilantik dan diberi lesen pengedaran yang khas oleh pengeluar-pengeluar telefon seperti Nokia, Samsung, Motorola, SonyEricsson, Siemen dan lain-lain lagi.

Telefon ini telah disediakan khas untuk jualan di Malaysia dengan beberapa sistem yang diselaraskan dengan sistem yang disokong oleh industri telekomunikasi Malaysia. Contohnya sistem bahasa Malaysia dalam telefon bimbit dan dalam buku panduannya.

Walaupun harganya mungkin agak mahal, tetapi anda akan rasa lebih selamat menggunakannya kerana jaminan yang diberikan adalah jaminan oleh PENGILANG sendiri. Ertinya, sekiranya berlaku kerosakan telefon anda, termasuk kerosakan kamera, anda boleh claim warranty dalam tempoh jaminan tersebut. Bahkan dalam sesetengah kes, pada luar tempoh jaminan pun dapat juga. Hati akan lebih tenang kerana anda tak perlu cakap banyak atau bertengkar dengan apek penjualnya.

Cari saja cawangan2 NOKIA, atau SAMSUNG atau apa jua jenama di negeri2 seluruh Malaysia, anda boleh bawa ke mana-mana cawangan jika ada kerosakan. Bahkan bagi sesetengah telefon ada Insurans untuk kerosakan bila telefon masuk air pun!

Berikut adalah senarai pengedar SAH (authorized distributor) bagi jenama telefon di Malaysia:

NOKIA - Zitron, Avaxx dan I-mobile/Samart.
SAMSUNG - FMG (Sole Distributor)
Motorola - FMG, Brightstar dan I-Mobile/SAMART
SonyEricsson -Midland, Thorus dan T-Choice.

Itulah antara Syarikat2 yang merupakan pengedar yang sah di Malaysia. Selain daripada itu adalah pengedar tidak sah walaupun mereka dakwa ORI set.


Selain daripada jaminan yang boleh menenangkan jiwa, anda juga boleh menyertai Club2 dalam internet yang disediakan oleh Samsung / Sony Ericson atau lain-lain dengan memasukkan no siri telefon yang original anda.


AP SET?

Apa pula AP set? AP set ialah telefon yang diimport dengan kebenaran kastam, yakni telah dicukaikan oleh kastam dengan mendapat Approval Permit. AP set ertinya telefon ini diimport oleh Syarikat2 yang selain daripada pengedar yang sah (authorised distributor) seperti yang telah disebutkan tadi.

Ada di antara syarikat2 yang import ini adalah syarikat yang besar. Jadi dia boleh memberi jaminan yang agak elok juga, kerana syarikat jenis ini banyak cawangan di seluruh malaysia. Jaminan yang diberikan bukanlah jaminan daripada NOKIA atau SAMSUNG atau SE atau dengan kata lain, bukan jaminan pengilang, tetapi jaminan oleh pengimport itu sendiri.

Oleh itu, jaminannya sangat terhad. Kadang2 banyak songeh bila telefon ada problem. Lepas tu yang paling teruk, biasanya Charger dengan beteri kadang kala barang tiruan yang digunakan, bukan charger yang original daripada kilang telefon itu sendiri. Lebih2 lagi zaman sekarang yang banyak barangan tiruan daripada China yang murah2.

Underwater Set Pula?

Underwater set ialah henfon yang dimasukkan ke Malaysia secara haram, tanpa membayar cukai. harganya jauh lebih murah, tetapi jaminan yang diberikan oleh taukey kedai saja. ertinya kalau rosak, anda tak boleh pergi ke tempat lain kecuali kedai itu. Charger dan beteri biasanya adalah yang tiruan saja.

Antara AP dan Underwater ini kadang2 saling bercampur baur. Ada yang didakwa AP tetapi sebenarnya diimport secara haram. Bahkan kalau anda tengok di telefon anda ada logo VODAPHONE, ataupun TIM, memang sahlah telefon itu adalah underwater, atau pun sekurang2nya AP.

So, bila membeli yang AP atau yang ORI, anda janganlah mengharapkan warranty yang bagus. Apatah lagi kalau masuk air.

BAGAIMANA NAK CAM???

Bagaimana nak tahu yang diedarkan secara sah atau telefon jenis Authorised ini. Untuk nak tau sama ada telefon itu jenis edaran oleh pengedar sah ini;

Paling utama:
anda kena lihat pada sticker belakang henfon, kalau tertulis selain dariapada syarikat2 yang sah yg disebutkan di atas, maka ia adalah AP atau Underwater. Stiker yang ORI biasanya tidak akan ditampal melindungi nombor siri telefon.

Kedua:
anda boleh tengok kad warranty, kad warranty daripada pengedar sah, akan tertera nama syarikat pengedar yang sah tersebut.

Ketiga:
No Siri telefon: IMEI di belakang battery henfon itu sama dengan nombor siri di kotak. Jika anda membeli yang ORI, pastikan anda dapat kotak yang ada Nombor Siri yang sama dengan henfon. Sekalipun di telefon anda tertulis ZITRON, jangan terima kotak yang nombor sirinya berbeza dengan di telefon anda.

Itulah sedikit sebanyak panduan yang mungkin sudah biasa bagi sesetengah orang tapi mungkin satu pengetahuan bagi sesetengah orang. Dengan penjelasan ini, diharap anda tidak tertipu lagi dengan istilah ORI yg selalu digunakan oleh penjual2 di kedai2 telefon bimbit. Sekurang2nya kalau anda nak beli yang AP pun, anda tahu yang itu memang AP dan anda dah tahu yang mana yang ORI dan yang mana yang AP.

Sekarang ini, terpulanglah untuk anda memilih yang mana sesuai bagi anda. Nak murah, pilih AP, ada duit lebih ambik yang ORI lagi selamat.

Panduan Memilih Kamera Digital

|

Published by Ahmad Sufyan Che Abdullah [iDeologi]

Ramai juga yang ingin memiliki kamera digital tetapi tidak tahu memilihnya. Zaman sekarang, orang dah tak pakai kamera analog yang beroperasi menggunakan teknik dedahan cahaya kepada filem, tetapi semuanya menggunakan digital.

Bila sebut saja kamera digital yang ada 10 megapixel, maka ramailah yang terngaga, "Wow... 10 megapixel!". Saya kerap kali terdengar orang tanya, "Awak punya kamera berapa megapixel? Berapa harga beli?" Bila saya jawab, "5.0 megapixel, harga RM1200" Lalu dikatakan, "Mahalnya, saya beli 6.0 megapixel cuma RM700 sahaja." Dalam hati saya cuma menjawab, "Sebenarnya di Carefoure pun, ada cuma RM300 lebih, kamera yang berkemampuan hingga 12 megapixel!"

Inilah sindrom tidak memahami teknologi, sehingga merugikan kita. Justeru saya ingin berkongsi sedikit tentang panduan mendapatkan kamera digital yang baik. Saya sendiri bukanlah pakar dalam bidang kamera, bukan juga camera man yang bagus, cuma sekadar berkongsi teori yang wajib difahami dan diketahui. Bak kata orang, ilmu itu suatu kekayaan. Dengan ilmu boleh mengelakkan kerugian.

Memahami Keperluan Megapixel Kamera

Hakikatnya, untuk cetakan gambar digital sehingga bersaiz A4, kita cuma perlukan cuma sehingga 3 megapixel sahaja. Lebih dari itu, ia tidak akan lagi mencantikkan kualiti cetakan. Kualiti cetakan anda tidak terjejas. Tidak akan bertambah cantik. Apatah lagi jika anda cuma 'mencuci' gambar sekadar bersaiz 4R ata 6R, tiada maknanya menggunakan megapixel yang besar.

Apa itu megapixel?

Megapixel secara mudahnya ialah saiz digital sesuatu gambar. Gambar yang diambil oleh kamera digital yg terdiri daripada berjuta2 pixel titik warna. Mudahnya, jika titik itu semakin banyak dalam satu ruangan yang sempit, titik itu akan menjadi lebih kecil. Jika titik itu menjadi lebih kecil, maka sudah tentu kualiti gambar akan lebih halus. Saya tidak mahu menggunakan kaedah yang terlalu teknikal, cukuplah anda faham dengan cara yang mudah: Adakah pen yang bermata besar boleh lukis satu lukisan yang halus? Sudah tentu tidak. Suatu gambar yang halus dan cantik bila titik-titiknya itu sangat halus.

Justeru, jika sampai tahap yang halusnya itu sudah memenuhi ruang, maka ia tidak lagi boleh halus. Kalaupun gambar itu halus, pencetaknya pula tidak mampu untuk mencetak sehalus itu.

Masih blur? Mudahnya, cukuplah kamera digital anda bermegapixel 4 megapixel untuk menghasilkan kualiti gambar yang baik. Lebih daripada itu, anda tidak perlu lagi, melainkan anda seorang juru kamera profesional yang memang kerja anda menghasilkan gambar dan diupah beribu2 ringgit. Jangan bazirkan duit kepada perkara yang kita sendiri tidak gunakan. Jangan bazirkan duit dengan beli yang bermegapixel tinggi.

Hari ini, majoriti megapixel paling kurang yang dijual dikedai ialah 4 megapixel.

Lensa

Unsur yang kedua yang sangat penting, tetapi sering diabaikan ialah jenis lensa. Tidak pernah orang tanya apak jenis lensa yang digunakan. Lensa yang baik ialah jenis vario tessar, atau leica, ataupun nicors, ataupun lens canon. Setakat ini, Leica yang digunakan oleh Lumix Panasonic antara yang terbaik dan sering mendapat pengiktirafan dunia. Namun begitu, lense Nicor oleh kamera Niccon juga bagus dan tidak pernah dipertikaikan kredibilitinya. Sony Cybershot sekarng ini pun menggunakan lens jenis Vario Tessar Carl Zeiss, yang juga lens yang baik. Namun jika perbandingan dibuat, daripada gambar2 yang diambil dengan cahaya yang sama, setakat ini saya nampak Lens Leica lah yang memberi imej yang baik.

Sensor

Kamera yang baik juga tidak bergantung kepada lensa sahaja, tetapi bergantung kepada sensor cahaya. yang digunakan. Sekarang ini, kebanyakan kamera menggunakan CMOS sensor. Ada juga yang menggunakan CCD lens, namun kedua-duanya tidak banyak perbezaanya.

Sensor cahaya membolehkan penetapan kadar pendedahan lens kepada cahaya seperti ISO400, ISO100 dan seumpamanya. Secara mudahnya, jika anda ambil gambar dalam gelap, anda kena guna ISO400 tetapi dalam cerah hanya perlu guna ISO100. Perlu diingatkan juga, jika anda guna ISO400, sebenarnya gambar anda tidak akan menjadi cantik. Akan wujud banyak Noise pada gambar tersebut, akibat kekurangan cahaya. Gambar yang cantik terhasil kerana cahaya yang cukup.

Image Processor

Selain daripada jenis lens dan sensor yang merubah harga sesebuah kamera digital, jenis pemproses imej juga menjadi faktor yang memberikan perubahan pada harga. Semakin canggih pemproses imej, semakin cantiklah imej yang terhasil dan semakin mahal lah harganya.

Kalau dulu, kamera menggunakan teknik dedahan cahaya yang masuk melalui lens dan akan terbentuklah imej pada filem. Namun sekarang, sudah tidak ada filem, tetapi menggunakan image processor yang bertindak sebagai 'retina' untuk pengimejan.

Fungsi-fungsi Tambahan

Kamera menjadi mahal kerana fungsi-fungsi tamabahan seperti image stabilizer yang menyerap getaran tangan anda, fungsi penetapan kadar ISO dan fungsi2 automatik lain seperti mengubah kadar cahaya untuk jenis2 gambar tertentu, juga mengubah masa bukaan lens. Semakin banyak fungsi yang digunakan, semakin mahal harganya, dan semakinlah perlu anda pandai guna.


Saiz dan Rekabentuk

Rekabentuk dan saiz menentukan harga. Semakin nipis kemera yang digunakan, semakin mahal lah harga tersebut. Saranan saya, hanya kalau anda ada duit lebih saja beli yang bersaiz nipis. Jika rasa tak nak membazir belilah yang bersaiz biasa sahaja.



TIPS-TIPS MEMBELI KAMERA


- Jika anda bukan profesional, belilah kamera autofokus dan bukan SLR kamera.
- Jika anda nak belajar teknik2 fotografi, belilah SLR kamera. SLR tu jenis yang ada lens boleh tambah2 dan boleh dipulas2 tu.
- Jika ada duit lebih, jenama Lumix Panasonic berharga dalam 1000 boleh dibeli, jika bajet kurang, carilah Nicon atau Canon atau Sony Cybershot berharga dalam RM700. Jika bajet sikit sangat, saranan saya camera paling murah tetapi boleh hasilkan gambar yang baik ialah Canon. dengan harga RM499 anda boleh dapatkan.
- Pilih jenis bateri yang digunakan. Sebaiknya, cari yang bateri bersaiz AA atau AAA supaya jika kehabisan bateri, anda boleh beli bateri di kedai. Jika anda beli yang jenis bateri yang khas digunakan utk kamera tersebut, masalah utama jika bateri habis di saat2 penting.
- Pilih jenis Memori Kad yang digunakan. Memori Kad jenis SD ialah yang paling murah, dan senang didapati. Sekarang ini boleh beli yang 2 - 4 GB dah di pasaran. Canon, dan Lumix biasanya guna SD. Ada juga yang guna M2, memori kad ini agak mahal biasanya digunakan oleh Sony Cybershot. Sony juga guna MemoryStick Pro Duo yang harga nya mahal. Satu lagi jenis memori kad xD. Yang ini lagi lah mahal dan agak susah didapati. Kamera Olympus biasnya guna jenis ini. Kalau rasa nak tambah memori kad lain kali, elakkan beli yang jenis ini. Kena ingat, kamera digital tak semestinya guna jenis yang sama memori kadnnya. Pilihlah memory kad yang murah.
- Jika gunakan batery AA. Sila beli charger dan batery rechargeble sekali. Beli yang MH nya lebih daripada 2000 supaya tempoh caj lebih cepat. Jika beli yang 1200 anda akan berjanggut menunggu bila bateri siap dicaj penuh.

BERITA TERKINI: Hafiz masih kritikal..

| Monday, November 3, 2008

Updated:Isnin lepas (27/10/2008) saya mendapat satu mesej yang mengkhabarkan keadaan Muhammad Hafiz. Mengikut maklumat daripada mesej tersebut Hafiz akan dibedah pada lehernya untuk membolehkan pihak hospital membuat satu saluran pernafasan pada kerongkongnya. Namun beberapa hari selepas itu saya mendapat maklumat kawan-kawan Hafiz bahawa pembedahan itu tidak dapat dilakukan kerana Hafiz mengalami kecairan pada darahnya yang akan menyebabkan pendarahan yang merbahaya jika terus dibedah.

Lebih kurang jam 6 petang tadi saya menghubungi bapa Hafiz untuk mengetahui keadaannya. Menurut bapa hafiz yang berbicara dalam keadaan tenang, Hafiz masih berkeadaan seperti apa yang kami saksikan pada ziarah yang lepas. Keadaannya belum stabil.


Penulis sempat menyampaikan sumbangan daripada Biro Dakwah, Masjid dan Cg Md Zin

Baru-baru Hafiz telah dimasukkan darah untuk membolehkannya dibedah. Selepas dimasukkan darah Hafiz belum boleh dibedah. Beliau mengalami masalah kekurangan garam dalam badan pula. Maka terpaksa dimasukkan garam ke dalam tubuhnya.

Mengikut bapanya lagi, Hafiz juga mengalami masalah makanan tidak hadam yang menyebabkan makanan tidak dapat lagi dimasukkan ke dalam tubuhnya seperti sebelum ini. Hafiz hanya mampu menerima susu sahaja. Itupun dalam kadar yang sedikit. Buat masa ini Hafiz hanya bergantung kepada air dan oksigen untuk terus hidup kerana tubuhnya tidak lagi mampu menerima sumber tenaga yang lain.

Dalam masa terdekat ini jika tidak menjadi halangan, hafiz akan dibedah untuk dibina salur pernafasan pada kerongkongnya. sebelum ini Hafiz bernafas melalui salur daripada mulut. Menurut kata bapa Hafiz, keadaan itu adalah tidak baik kerana ia akan menyebabkan ulser pada lidah.

Buat masa ini Hafiz masih menggerak-gerakkan jarinya pada masa-masa tertentu. Bola matanya juga masih bergerak, namun masih tidak mampu membukanya.

Secara kesimpulan apa yang boleh saya katakan Hafiz sekarang berada dalam keadaan yang sangat kritikal. Sedang kita berhempas pulas bertarung dengan peperiksaan, namun Hafiz dengan ditemani ibu dan ayah tercinta sebenarnya sedang bertarung mempertahankan nyawanya..

Buat Ibu dan ayah Muhammad Hafiz banyakkan solat dan bersabar.. Allah bersama kalian.. Mungkin ujian ini untuk meneguhkan iman kalian kepadanya. Banyakkan membaca Al-Quran di sisi Hafiz dan mengucapkan kata-kata semangat kepadanya. Apa yang saya tahu, 70 peratus tubuh manusi adalah air, dan jika tubuh manusia itu dibacakan Al Quran, didoakan dan diucapkan kata-kata yang baik insyaAllah molekul-molekul air pada tubuh manusia itu akan membentuk molekul yang cantik seperti berlian dan sebagainya. InsyaAllah molekul-molekul yang cantik ini juga mudah-mudahan membangkitkan rangsangan pada jiwa Hafiz untuk melawan kesakitan dan kecederaan yang dialaminya.


Anakku.. Bangunlah dari lena panjangmu.. Ayah rindukan engkau.. Ya Allah wahai Tuhan.. Sungguh berat ujianMU untuk hambaMU ini.. Sembuhkan anakku Ya ALLAH..

Buat sahabat-sahabat sidang pembaca banyakkanlah beristighfar dan memohon doa serta solat hajat untuk Hafiz. Jika ada masa ziarahlah beliau di Hospital Besar Kuantan. Ingatlah apa yang dialami oleh Muhammad Hafiz ini adalah Tazkirah untuk kita semua. Tazkirah yang mengingatkan bahawa hidup ini pasti diuji. Bersedialah untuk menerima ujian Allah.

Buat diri yang berdosa... banyakkanlah bertaubat.. memohon keampunan darinya... Engkau masih belum diuji wahai diri.. Bersediakah engkau menerima ujian Allah? Dan bersediakah engkau mengadap Allah didalam usia semuda ini dengan amalan yang cukup?


Muhammad Hafiz: Moga Allah Tabahkan Jiwamu Dik..

| Friday, October 24, 2008
"Assalamualaikum ustaz, selepas keluar dari HKL kami terus pulang ke rumah. Hafiz sudah semakin sihat dan macam-macam nak buat sendiri. Kami tetap awasi dia. Kemudian dia mengadu pening, saya gosokkan kepalanya hingga tertidur dan saya pun tertidur di depan tv ruang tamu.Tiba-tiba dia dah jatuh. Jahitan terbuka. Darah banyak keluar. Terus bawa ke Hospital Besar Kuantan. Sekarang di Hospital Besar Kuantan. Doktor nak keluarkan saki baki darah beku. Buat pembedahan kecil. Saya sangat ralat dengankeuaian ini. Sekelip mata sahaja terlepas pandang. Saya rasa dah tak kuat lagi nak hadapinya. Tolonglah doakan keselamatan, kesihatan, untuk Hafiz. Ramai kawan-kawan termasuk pemimpin pelajar dan pensyarah yang bertanya khabar tapi saya tidak bercakap benar kerana saya tiada kekuatan nak cakapkan. Jadi saya minta tolong ustaz terangkankepada mereka. Saya minta maaf. Tiba di rumah 6.30 petang 30 september, masuk Hospital Besar Kuantan 11 malam sama. Dia dah sedar tapi tak bercakap lagi. Terima kasihbanyak atas keprihatinanwarga IPIS kepada anak saya. Semoga Allah merahmati..."

Begitulah sms yang dihantar oleh ibu kepada Hafiz kepada Ustaz Ismail Che Ku yang kemudiannya dipanjangkan kepada saya.

Sebak hati dan perasaan saya tatkala membaca pesanan ringkas tersebut. Tidak dapat saya gambarkan perasaan si ibu tatkala menaip perkataan demi perkataan pesanan ringkas tersebut.

Senyum tabah seorang ibu..

Saya mendapat khabar berita kemalangan yang menimpa Hafiz sehari selepas kejadian. Namun disebabkan kekangan masa pada ketika menyebabkan saya terhalang untuk menziarahi Hafiz di HKL. Apabila saya berkira-kira hendak menziarahi Hafiz sebaik usainya cuti Idulfitri saya dikhabarkan dengan berita sedih dan mengejutkan ini. Hafiz ditahan semula di Hospital Besar Kuantan.

Hafiz menurut cerita yang saya dengar dari mulut ke mulut dalam perjalanan pulang ke IPIS dari KLIA menghantar sahabatnya yang akan berangkat menyambung pengajian. Tetapi Allah mengujinya dengan satu kemalangan motosikal di jalan berhampiran Dengkil. Tanpa siapa mengetahui punca dan sebab-sebabnya. Tiada kesan dilanggar pada motosikalnya. Kes kemalangan Hafiz terus menjadi misteri hatta pihak polis sendiri gagal membuat kesimpulan punca kemalangan tersebut.

Pada hari Ahad yang lepas saya telah menyertai rombongan Jawatankuasa Perwakilan Pelajar (JPP) menziarahi Hafiz di Hospital Besar Kuantan. Sebagai memenuhi tuntutan Rasulullah (SAW) yang berbunyi:

“Barang siapa menziarahi kerana Allah semata-mata; maka diseru kepadanya; bahagialah anda dan bahagialah perjalanan anda, anda telah menempah tempat di syurga...”

Menziarahi mereka yang sakit adalah satu tanggungjawab setiap muslim terhadap saudaranya yang lain. Jika hari ini mereka diuji Allah dengan ujian kesakitan, kita belum tentu diuji dengan ujian yang bagaimana.. Mungkin lebih hebat lagi.. Sesungguhnya Allah tidak menjadikan setiap kesakitan yang dialami oleh seseorang itu berlalu dengan begitu sahaja melainkan Allah akan menggugurkan dosa-dosanya yang lalu. Dalam erti kata lain ujian kesakitan yang dialami oleh setiap hamba Allah itu sebenarnya merupakan satu proses penyucian diri daripada segala dosa yang lepas..

Kasih seorang bapa..

Kehadiran kami di sambut oleh bapa dan ibu Hafiz yang kelihatan tenang seolah tiada apa yang berlaku.. Namun kata-kata yang terluah dan diselang seli dengan sekaan air mata menceritakan peri pahit dan kesedihan seorang bapa.. " Kalau Pak Cik tahu Hafiz semakin kritikal selepas di bedah kali kedua Isnin yang lepas.. Pak Cik takkan benarkan.. Namun Pak Cik tak tahu apa lagi yang harus dilakukan melainkan menyerahkan tugas merawat kepada pihak hospital dalam masa yang sama berdoa kepada Allah.."

Hafiz... Allah masih sayangkan kamu.. kerana itulah kamu diuji sebegini.. Sekurang-kurangnya kamu telah diuji dan sedang mengharungi yang maha hebat.. Tetapi kami belum diuji Allah.. Entah bagaimana ujian yang akan kami hadapi nanti.. Mampukah kami mengharunginya.. Sedang melihat keadaan kamu sudah bisa menghamburkan air mata kami.. Moga Allah merahmatimu dik..

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
- Surah Al-Ankabut ayat 2-3

Selamat Hari Raya dari Bayt Rahmah...

| Wednesday, October 1, 2008

Selamat Hari Raya

|

Sudah semakin tua...

| Wednesday, September 24, 2008
Alhamdulillah hari ini 24 September merupakan hari ulang tahun kelahiran saya ke dunia ini mengijkut kalendar masehi..

Tiada apa yang mampu saya ungkapkan melainkan memandang cermin dan melihat paras rupa yang semakin di makan usia.. semakin hari semakin tua.. Namun apa yang dikesalkan ialah amalan yang tidak sebanyak mana sebagai bekalan bertemu Allah di akhirat kelak..

Buat Mi dan Abah.. bila mengenangkan kembali pengorbanan kalian membesarkan anakanda hingga menjadi manusia Muslim pada saat ini. Anakanda berasa bertuahnya beribubapakan kalian.. Mi.. abah.. maafkan 'oghe' (orang).. bila oghe imbau kembali banyak sangat dosa yang telah oghe lakukan terhadap mi n abah..

Mi.. Abah.. oghe tahu adakala mi n abah terasa hati dengan sikap orang.. mi. abah.. mungkin oghe pernah berkasar dengan abah n mi.. mungkin oghe telah memalukan mi n abah dengn sikap oghe.. n oghe gagal jadi anak yang soleh sebagaimana yang setiap ibu n ayah didunia ini cita-citakan...

Mi.. abah.. oghe teringat tatkala mi n abah tidak memperkenankan oghe untuk meneruskan pengajian dalam bidang undang di Pusat Matrikulasi UIAM.. Kalian lebih berkenan untuk oghe menerusakan pengajian dalam bidang perguruan.. menjadi seorang pendidik.. menjadi seorang ustaz.. Tapi oghe membantah.. Puas K. Pah memujuk.. Pok Pih menasihat.. namun oghe tetap ingin tetap dengan keputusan oghe untuk meneruskan pengajian di dalam bidang yang dicita-citakan..

Tapi mi.. oghe kalah dengan air mata n esak tangis mi.. mengharap daripada oghe.. sayup-sayup dari hujung corong telefon.. Oghe kalah dengan rajuk abah.. betapa kalian mengharap oghe menjadi seorang guru sebagaimana anak-anak dan menantu-menantu umi yang lain.... pendidik.. dan yang penting harapan umi n abah untuk melihat oghe menjadi seorang ustaz yang mampu mencerahkan pusara kalian nanti..

Oghe memahami hasrat mi n abah.. n oghe tinggalkan juga pusat matrikulasi UIAM pun dengan bercupak air mata.. dengan azam n tekad yang baru..

Mi n abah.. semakin oghe dewasa.. semakin hari memakan usia.. oghe semakain terasa kasih umi n abah.. terasa terlalu dekat dengan umi n abah.. n oghe semakin terasa ketepatan keputusan umi n abah menghalakan oghe ke dalam bidang perguruan ini.. Terasa keberkatannya.. terima mi n abah..

Mi n abah.. oghe telah mencapai usia akhir remaja menuju dewasa.. sudah sampai masanya untuk oghe berumahtangga.. Terima kasih mi.. abah di atas sokongan yang tak berbelah bahagi untuk oghe meneruskan hidup di alam berumahtangga.. sesungguhnya mi n abah terlalu memahami oghe.. Apa sahaja keputusan oghe xkan lupa berbincang dengan mi n abah.. dan oghe akan menerima jika mi n abah merasakan pilihan oghe kurang tepat.. Tapi setakat hari ini oghe merasakan umi n abah merestui pilihan oghe.. InsyaAllah mi.. abah.. apa yang dirancangkan akan menjadi kenyataan.. sedikit masalah yang melintang itu adalah bunga-bunga yang mewarnai kehidupan..

Mi n abah.. sebagaimana tahun-tahun yang berlalu.. ulang tahun kelahiran oghe akan berlalu begitu sahaja tanpa keraian atau sambutan dari sesiapa kecuali beberapa kerat pesanan ringkas.. n panggilan singkat daripada kengkawan... n oghe pun tidak pernah mengharap untuk diraikan.. Namun setiap kali 12.01 minit pagi 24 September oghe sentiasa akan bermuhasabah.. n mengharapkan agar mi n abah dipanjangkan usia.. supaya umi n abah dapat merasa bakti n daripada oghe..

Mi.. abah.. doakan kejayaan oghe.. doakan oghe menjadi anak yang soleh.. sentiasa di dalam jagaan Allah.. terhindar dari kejahatan n kemaksiatan.. Akhir sekali ampunilah segala dosa oghe...

Salam Syair Perjuangan

| Monday, September 22, 2008

Assalamualaikum.. semasa menerawang mencari puisi yang mampu menyejukkan hati dan membangkitkan semangat untuk berjuang.. Saya temui sajak Muhaimin Sulam.. Entah mengapa saya begitu tersentuh dengan sajak ini.. Membasahkan kelopak mata saya.. Moga Allah menetapkan saya di atas jalan ini..

Sajak ini telah saya deklamasikan sempena sambutan Bulan Kemerdekaan Peringkat S.K Putrajaya Presint 8 (1).

Istimewa buat tatapan para pejuang.. Selamat Berjuang..

video


Salam Syair Perjuangan
Oleh: Muhaimin Sulam


Istimewa kepada mereka yang telah lama berjuang..


Kerna…

Aku bukan orang pertama..

Sekadar menumpang sisa perjuangan yang ditinggalkan..

Dari mereka yang usianya tenggelam dalam berjuang..

Yang meredah belantara bebal..

Mengharungi lautan duka..

Merentasi kelam malam..

Menapak tanah gersang..

Menuruni jurang malam..

Buat kami bernaung sama berkuat…


Maka.. bagai tiada lagi untuk kusyairkan…

Tentang… pahit.. getir.. silam..

Kami yang mentah, menatang cerita semalam..

Seiring..

Memandang jauh ke hadapan..

Dengan satu keyakinan..

Bahawa kita.. adalah satu…

Meski, terpisah pada jarak, ruang.. dan waktu..

Kerna kisah semalam, hari ini, dan mendatang..

Adalah… kitaran, pusara, sejarah manusia..


Gari, lokap penjara, mahkamah tanpa bicara..

Keringat, air mata…

Darah hanyir…

Dan jwa yang hilang..

Tangisan anak..

Gelisah ayah ibu..

Rindu si isteri..

Menghiris…

Mengukir riwayat korban perjuangan…


Ladang.. bendang.. gunung dan lautan..

Pasak buat pusara..

Hijau alam dan putih purnama menjadi panji..

Kerna di mana tubuh terasing, terbenam dan terbaring..

Pastinya bumi Tuhan yang menjadi hamparan..


Ini bukan sialnya berjuang..

Atau sumpahnya berjuang..

Atau padahnya berjuang..

Tetapi.. inilah fitrah perjuangan..


Tatkala kami kehilangan tangan, kaki, dan tubuh..

Angin dan air..

Terus setia mengalir risalah bahasaMU Tuhan..

Mengalirkan rindu kami..

Pada mereka yang menyambung bicara kami yang tak sudah..


Saudara..

Selagi timur belum terbenam mentarinya..

Nyawa belum tersiat dari tubuh..

Dan hijab doa belum terkatup..

Biarpun… kami hanya sendiri berdiri..

Sejuta bicara penuh beracun..

Selangit tembok keangkuhan musuh..

Tapi kami akan melangkah gagah..

Suara kami akan terus menyampaikan..

Salam perjuangan..

Salam perjuangan tanpa wilayah..

Salam perjuangan tanpa noktah..


Saudara..

Sesekali perjuangan ini takkan kami temui..

Kalimah tewas, kalah atau kecundang..

Kami terus tetap berjuang..

Dan tetap terus berjuang..


Wallahu a’lam….

Demam...

| Monday, September 15, 2008
demam pun nak blogging gak.. =)

Hari ni lepas Kuliah Dhuha Ustaz Abdullah Al-Qurtubi, upadate apa yang patut kat blog, solat Zohor dan terus tidur hingga terlajak Asar sampai pukul lima petang..

Akibat semalam tidur tanpa selimut (selimut tertinggal kat masjid), hari ni selsema menyerang.. kepala berdenyut-denyut, hidung berair dan sedikit batuk-batuk.. Tekak pula terasa perit..

Jam 5.30 petang terus bergerak ke majlis berbuka puasa di Stadium Bangi di Syeksyen 15 bersama Tuan Guru Hj. Harun Taib, Mantan Ketua Dewan Ulama'.

Selepas berbuka hujan renyai-renyai.. Namun terpaksa balik ke maktab juga.. Hari ni giliran saya mengimami terawikh..

Rasa nak tidur awal tapi rindu dekat blog.. Nak cerita banyak peristiwa.. Lawatan BISA IPMM, Buka puasa bersama Tuan Guru Dato' Harun Din, Majlis Buka Puasa tadi dll... Tapi penat dan pening.. Nanti2 la ye...

Harap esok demam selsema ni beransur pulih.. Rasa lenguh badan... Nak tidur.. Assalamualaykum..

Lagi Kesilapan Umat Islam Dalam Bulan Ramadhan & Luar Ramadhan

| Sunday, September 14, 2008
Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

http://www.zaharuddin.net/

Alhamdulillah, sudah hampir seminggu kita berpuasa dan menjalankan pelbagai ibadah di bulan penuh keberkatan dan keampunan ini. Moga kita sama-sama dapat mempergandakan usaha bagi membersihkan hati dan jiwa yang kerap tercemar dengan pelbagai dosa setiap hari.

Jika sebelum ini saya telah mendedahkan beberapa kesilapan kerap umat Islam pada bulan Ramadhan agar ianya dapat dijauhi sebaiknya, kali ini saya berhasrat untuk membuat beberapa penambahan lagi sebagai panduan bagi rakan-rakan umat Islam yang dikasihi sekalian.

Perbetulkan Amalan Kita Selaras Kehendak Allah dan rasulNya

Tanpa mengetahui yang salah, umat Islam mudah terjebak melakukan dosa-dosa ini, dan sebahagiannya bukan suatu dosa kecil yang boleh dipandang ringan. Awas dan segeralah melakukan koreksi jika kita pernah melakukannya di bulan Ramadhan.

Berikut adalah beberapa lagi kesalahan kerap yang berlaku terutamanya di bulan Ramadhan, ia juga adalah suatu kesilapan di luar Ramadhan juga:-

1) Berjalan di hadapan orang yang sedang solat ;

Sebagaimana yang kita lihat, di bulan Ramadhan ini ramai individu yang amat jarang menunaikan solat di masjid akan hadir berbondong-bondong ke masjid bagi memperolehi pahala sunat tarawih. Hasilnya, ramailah orang yang kurang ilmu, tidak faham adab dan tatacara di masjid juga telah hadir.

Menurut pengalaman di masjid-masjid dan surau, saya dapati terlalu ramai individu yang lalu lalang di hadapan orang yang sedang solat sunat. Disebabkan masjid yang penuh dan pelbagai ragam manusia, seringkali ada yang keluar masuk.

Sedarlah bahawa lalu di hadapan orang yang solat itu adalah suatu dosa yang amat besar, manakala membiarkan orang lalu tanpa bertindak juga adalah suatu kesalahan.

Nabi s.a.w menegah dengan katanya :-

‏لو يعلم المار بين يدي المصلي ماذا عليه لكان أن يقف أربعين خيرا له من أن يمر بين يديه قال ‏ ‏أبو النضر ‏ ‏لا أدري أقال أربعين يوما أو شهرا أو سنة

Ertinya : Sekiranya seseorang yang lalu di hadapan orang yang solat itu tahu sebesar manakah dosanya, nescaya ia berhenti menunggu selama lebih 40 (tahun, hari dana bulan) adalah lebih baik dari ia lalu di hadapan orang yang solat itu. (perawi berkata : aku tidak pasti nabi menyebut 40 hari, bulan atau tahun) ( Riwayat Al-Bukhari)

Ibn Hajar menukilkan kata-kata Imam An-Nawawi yang berkata :- "hadis ini menunjukkan haramnya lalu dihadapan orang yang sedang solat dan makna hadis ini membawakan larangan keras dengan balasan yang dahsyat, justeru ia tergolong dalam kategori dosa-dosa besar" ( Rujuk Fathul Bari, Ibn Hajar )

Ibu bapa kerap membawa anak mereka di masjid di waktu begini. Wajiblah ke atas mereka untuk menjaga anak mereka agar tidak bertindak berlari di hadapan orang yang sedang solat ini.

2) Membiarkan orang lalu dihadapannya (ketika solat) tanpa di tahan.

Jika lalu di hadapan orang yang sedang solat adalah kesilapan, maka ia juga satu kesalahan bagi bagi orang yang sedang solat itu sekiranya ia tidak bertindak menghalang.

Nabi s.a.w menyebut :-

‏إذا صلى أحدكم إلى شيء يستره من الناس فأراد أحد أن يجتاز بين يديه فليدفع في نحره فإن أبى فليقاتله فإنما هو الشيطان

Ertinya : Apabila seorang kamu menunaikan solat dengan telah ada petanda atau penghadang di hadapan kamu dari orang ramai (sebagai isyarat tempat ia solat- ia dinamakan 'sutrah'), tiba-tiba ada orang yang ingin melintas di hadapanmu, hendaklah kamu menahannya dari lalu, sekiranya dia enggan hendaklah kamu lawaninya dengan kuat kerana dia adalah Syaitan.' (Riwayat Al-Bukhari, Muslim, lafaz di atas riwayat Abu Daud )

Kita perlu menyedari bahawa solat adalah satu munajat berdua-dua dan berhadapan dengan Allah s.w.t, mana mungkin dibenarkan ada orang yang lalu melintas tatkala kita sedang berdua-duaan dengan Allah secara 'face to face'.

Apa pandangan anda jika kita sedang ingin menerima 'scroll' ijazah dari seorang canselor yang juga merupakan seorang sultan, tiba-tiba ada orang mencelah di antara kita dengan sultan tersebut?, Sudah tentu yang lalu tadi akan menerima darjah dan sijil 'pelempang' (penampar) dari sultan tersebut agaknya. Kerana ia adalah penghinaan kepada sultan dan penerima ijazah tadi sekaligus.

Nabi bersabda :-

المصلي يناجي ربه

Ertinya : "Sesungguhnya seseorang yang sedang bersolat adalah sedang bermunajat dengan tuhannya" ( Riwayat Al-Bukhari, no 413 ; Muslim , no 551 )

Hanya orang yang tidak khusyu' sahaja yang akan membiarkan orang lalu dihadapannya ketika solat. Kerana ia tidak dapat merasakan solatnya adalah suatu majlis yang hebat dan 'grand', tiada perasaan langsung bahawa ia sedang berhadap dengan Allah. Hasilnya, tiada sebarang larangan orang ingin lalu dihadapannya atau tidak. Tiada sebarang rasa terhina atau menghina Allah s.w.t.

Jagalah kehormatan masjid dan ramadhan

3) Meludah di masjid

Maklumlah, hadir ke masjid selepas berbuka dengan perut penuh, di musim selsema dan berkahak ini, ramai kelihatan meludah di sana sini di masjid. Makin ramai makin banyak ragamnya.

Ketahuilah Nabi s.a.w menegah kita meludah sesuka hati di masjid, sebagaimana kata baginda :-

‏قال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏البزاق في المسجد خطيئة وكفارتها دفنها

Ertinya : Meludah di masjid adalah satu dosa (kesalahan), dan sebagai balasannya, hendaklah ia melupuskannya ludahnya tadi dengan menimbusnya" ( Riwayat Al-Bukhari, Abu Daud )

4) Membiarkan anak bermain mercun berdekatan masjid, deringan telefon bimbit berbunyi, menoleh kiri dan kanan sewaktu menunaikan solat.

Ini adalah satu lagi dosa yang berlaku secara kerap di masjid tatkala Ramadhan ini. Sekali lagi ia adalah disebabkan ramainya menunaikan solat terawih di masjid dan agak ramai juga yang membawa hand phone masing-masing yang tidak di 'silent' kan deringannya.

Menurut kefahaman saya, hukum mematikan ‘handphone' sewaktu solat jemaah dan solat secara individu adalah wajib (dimestikan).

Ini kerana :-

a- Tegahan dari terpesong minda & hati : Nabi tidak membenarkan umatnya terpesong minda, hati dan wajah semasa menunaikan solat. Tegahan Nabi ini boleh dilihat dari hadith berikut:-

إن الرجل لينصرف وما كتب له إلا عشر صلاته تسعها ثمنها سبعها سدسها خمسها ربعها ثلثها نصفها

Ertinya : " Seseorang yang beransur dari solatnya dituliskan baginya pahala dari persepuluh pahala solatnya, 1/9,1/8, 1/7, 1/6, 1/5, 1/4, 1/3 atau ½ " ( Riwayat Abu Daud dan An-Nasaie , Shohih menurut Ibn Hibban )

فإن هو قام وصلى فحمد الله تعالى وأثتى عليه ومجده بالذي هو أهل وفرغ قلبه لله تعالى إلا انصرف من خطيئته كيوم ولدته أمه

Ertinya : "Sesungguhnya seseorang yang berdiri dan solat serta memuja muji Allah SWT dengan pujian yang selayak bagiNya, serta mengosongkan hatinya bagi Allah SWT kecuali tatkala ia keluar dari dosa-dosanya seperti anak yang baru dilahirkan"( Riwayat Muslim)

Larangan menoleh ke kiri dan kanan sewaktu solat pula ditegah sebagaimana kata Nabi :-

فإذا صَلَّيْتُم فَلا تَلتَفِتُوا , فإنّ اللهَ يَنْصِبُ وَجْهُه لِوَجْهِ عَبْدِهِ فِي صَلاتِهِ مَا لمْ يَلتَفِتْ

Ertinya : "Apabila kamu solat, janganlahkamu menoleh (ke sana sini yakni tidak fokuskan pandangan), kerana Allah SWT mengarahkan wajahNya ke wajah hambanya yang sedang bersolat selagi mana hambanya tidak menoleh ke lain" ( Al-Bukhari dan Abu Daud ; fath AL-Bari , 2/304 )

Justeru, difahami dari zahir dan objektif di sebalik tegahan-tegahan ini, kita akan mendapati mesej baginda nabi s.a.w amat jelas untuk seseorang menumpukan hati dan mindanya kepada Allah SWT semasa solat. Dengan kumpulan dalil-dalil ini saya kira telah cukup untuk menunjukkan kepentingan dan kewajiban menutup hand phone semasa solat.

b- Tegahan dari menganggu ahli jemaah yang lain

Sebagaimana kita fahami, bahawa bunyi handphone ini mampu mengganggu seluruh ahli jemaah yang sedang menunaikan solat. Terutamanya jika ia bermuzik dengan lagu dangdut, pop, rock yang pelbagai maka sudah tentu dosa pelakunya lebih besar.

Keadaan ini dapat difahami dari tegahan Nabi SAW terhadap umat Islam yang datang ke masjid dengan setelah memakan makanan berbau dan busuk. Nabi SAW besabda :-

‏من أكل ثوما أو بصلا فليعتزلنا أو قال فليعتزل مسجدنا وليقعد في بيته

Ertinya : Barangsiapa yang makan bawang putih atau merah (yang tidak dimasak dan kuat baunya) maka jauhilah kami atau disebut : jauhilah masjid-masjid kami dan duduklah ia di rumahnya sahaja( Riwyaat al-Bukhari , no 808 )

Kesimpulannya, wajib menutup hand phone semasa solat sendirian dan berjemaah. Sekiranya terlupa dan handphone berbunyi, maka wajiblah bergerak sedikit untuk menutupnya.

Pergerakan

Pergerakan ini tidak membatalkan solat kerana ia adalah pergerakan wajib, sebagaimana Nabi SAW mengizinkan untuk membunuh binatang bisa kecil semasa solat. Diriwayatkan

أن النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏أمر بقتل الأسودين في الصلاة العقرب والحية

Ertinya : Sesungguhnya Nabi SAW mengarahkan agar membunuh dua binatang bias walaupun ketika solat iaitu kala dan ular (jika ia menghampiri ketika solat) ( Riwayat Ibn Majah, no 1235 )

Hasilnya, jelas kita dapat memahami bahawa wajib juga bagi seseorang untuk bertindak ‘membunuh' bunyi handphone nya yang mengganggu jika berbunyi kerana ia amat berbahaya dan merosakkan ketenangan orang sedang solat, sebagaimana bahayanya kala dan ular.

5) Lelaki hadir ke masjid dengan berbau busuk, perempuan pula berwangian.

Telah banyak kali saya sebut di dalam web ini bahawa wanita ditegah memakai wangian sewaktu bercampur dengan lelaki bukan mahram di tempat umum termasuk masjid. Manakala lelaki pula disunatkan berwangian ke masjid.

Sebagaimana ingatan Nabi :-

‏من أكل ثوما أو بصلا فليعتزلنا أو قال فليعتزل مسجدنا وليقعد في بيته

Ertinya : Barangsiapa yang makan bawang putih atau merah (yang tidak dimasak dan kuat baunya) maka jauhilah kami atau disebut : jauhilah masjid-masjid kami dan duduklah ia di rumahnya sahaja( Riwyaat al-Bukhari , no 808 )

6) Tidur semula selepas sahur

Telah disebutkan bahawa waktu sahur adalah waktu yang dipenuhi keberkatan dan kemaqbulan doa. Justeru, tabiat tidur semula setelah makan sahur sementara menunggu waktu subuh adalah satu kesilapan. Inilah tabiat yang menyebabkan masjid dan surau tidak penuh di waktu subuh.

Tidur selepas makan sahur menyebabkan tubuh menjadi semakin layu dan mengantuk yang amat sangat. Keadaan ini pastinya menjadi punca solat subuh di rumah berseorangan atau lebih teruk, terlewat subuh.

Amat rugilah mereka yang tidak menjaga waktu sebegini serta tidak mengisinya dengan doa dan istighfar.

Allah berfirman :-

الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالأَسْحَارِ

Ertinya : "Orang-orang yang sabar, yang benar, yang tetap taat, yang menafkahkan hartanya (di jalan Allah), dan yang memohon ampun di waktu sahur" ( Al-Imran : 17 )

7) Menunaikan semua solat sunat di masjid dan tiada di rumah.

Tidak dinafikan, di bulan mulia ini ramai yang berusngguh ingin mendapatkan pahala sunat, solat sunat kerap dilakukan sejurus solat fardhu di masjid dan surau.

Cuma orang ramai perlu tahu bahawa, solat sunat lebih afdhal dilakukan di rumah berbanding di masjid dan surau, ia lebih mampu menjaga diri dari perasaan riya, ujub dan takbur. Kecualilah solat sunat terawih dan bagi individu yang jauh rumahnya dari masjid, hingga terpaksa menunaikan solat-solat sunat selepas dan sebelum solat fardhu di masjid.

Bagaimanapun, adalah satu kesilapan sekiranya tidak dilaksanakan sebarang solat sunat ketika di rumah, seperti solat tahajjud, witir dan lain-lain.

Nabi s.a.w bersabda :-

اجعلوا من صلاتكم في بيوتكم ولا تتخذوها قبورا

Ertinya : jadikanlah sebahagian dari solat kamu di rumahmu dan jangan biarkan rumahmu menjadi seperti kubur ( akibat tiada solat sunat)" (Riwayat Muslim)

Majority ulama berpendapat solat sunat lebih baik dilaksanakan di rumah disebabkan ia lebih tersorok daripada pandangan ramai ( Syarah Sohih Muslim, Imam An-nawawi )

8) Wanita berhias dan membuka aurat di luar rumah

Saya kira, isu ini telah banyak saya sentuh di web ini, malangnya ia seakan-akan satu fenomena yang amat sukar untuk diubah walaupuan di ketika datangnya bulan dibukakan pintu syurga dan ditutup pintu neraka ini.

Sedarilah, kegagalan kita untuk berubah kepada yang lebih baik di bulan ini bakal menyaksikan kejahatan diri akan semakin mudah meningkat di bulan-bulan lain.

(GAMBAR DUA WANITA YANG DISIARKAN SEBELUM INI SEBENARNYA DISIARKAN OLEH SUAMI MEREKA DAN DISIAR SECARA PUBLIC DI WEB FOTOGRAFI, IA MEMANG DITONTON OLEH RAMAI)

9) Merendah dan 'kondem' wanita yang cuba berubah dengan bertudung, tutup aurat dan tidak berhias di bulan ramadhan.

Saya juga mendapat info bahawa sebahagian golongan yang merendahkan percubaan perubahan diri dan perkara baik yang dilakukan oleh rakan setugas dan kenalannya di bulan Ramadhan ini. Ada yang mengeji, menuduh hipokrit, mengutuk kononnya 'bungkus sebentar' dan macam-macam lagi kutukan.

Buat pihak yang mengutuk, sedarilah, anda sebenarnya sedang menjauhkan orang dari Islam dan hidayah Allah. Disebutkan dalam sebuah hadis :-

‏لا تحقرن من المعروف شيئا ولو أن ‏ ‏تلقى أخاك ووجهك منبسط

Ertinya : "Janganlah kamu mencela apa jua perkara kebaikan (yang dilakukan) , walaupun hanya sekadar seseorang bertemu saudaranay dengan wajah yang senyum dan riang.." ( Riwayat Ahmad , dari hadis Jabir , no 19717 )

Justeru, apa jua kebaikan yang mampu diusahakan oleh seseorang terutamanya di bulan baik ini, kita ditegah untuk memperlecehkannya.

10) Banyak berdoa tetapi tidak memahami apakah maksud doanya

Ini satu lagi penyakit yang menular meluas dalam masyarakat kita, memang amat baik untuk menghafal doa yang sohih dari Al-Quran dan dari baginda Nabi s.a.w, tetapi ia akan tergugat apabila anda tidak memahami apakah doa yang diulang-ulangnya itu.

Saya kerap kali terjumpa tuan imam yang membaca dari buku sahaja doa yang panjang lebar, dengan tergagap-gagap. Selepas tamat saya cuba bertanya adakah beliau faham kandungan doa itu, ia berkata hanya faham 10 % sahaja. Mujurlah ada yang faham, bagaimana jika 0 % faham.

Jika tuan imam hanya 10 % faham, bagaiamana pula dengan makmum dari orang biasa ini?. Bolehkah doa tanpa faham ini menjadi maqbul dengan serta merta ?, bolehkah sesuatu doa yang tidak difahami maskudnya boleh lahir dari hati, jiwa dan penuh perasaan dari orang yang berdoa?. Perbincangannya mungkin seidkit panjang, Cuma cukuplah saya ingin mengingatkan ia adalah salah satu bentuk kesilapan di bulan Ramadhan yang dipenuhi doa ini.

Segeralah mencari terjemahan doa yang anda baca agar kesungguhan meminta apa yang diucapkan sampai kepada Allah s.w.t.

Nabi s.a.w mengingatkan :-

ادْعُوا اللَّهَ وَأَنْتُمْ مُوقِنُونَ بِالإِجَابَةِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ لا يَسْتَجِيبُ

دُعَاءً مِنْ قَلْبٍ غَافِلٍ لاهٍ

Ertinya : "Berdoalah kepada Allah dalam keadaan kamu yakin ianya diterima Allah, dan ketahuilah Allah tidak menerima doa dari orang yang hatinya lalai dan tidak bersungguh" ( Riwayat At-Tirmidzi, no 3479 : AlMunziri dan Albani : Sanad & Hadis Hasan )

Ni gambar sungai bukan syurga ok..

Akhirnya, semoga kesilapan ini dapat dielakkan di ketika kita menghidupkan Ramadhan dan berterusan dapat dielakkan selepas Ramadhan. Saya izinkan disebarluaskan artikel ini di masjid, surau, fotostatlah sebanyak mungkin demi manfaat rakan muslim kita. Semoga kita dapat sama-sama ke syurga Allah s.w.t ..ameeen.

Sekian

Zaharuddin Abd Rahman

http://www.zaharuddin.net/

6 Ramadhan 1428 H

18 September 2007

Pelajar institusi perguruan berbuka makan biskut

| Thursday, September 11, 2008
Hari ni saya mendapat e-mel yang sangat meruntun hati. Kes kebajikan pelajar IPG tidak cukup makan atau lebih tepat tiada tempat yang sesuai untuk mendapatkan sumber makanan di IPG rupa-rupanya bukan sahaja berlaku di IPIS tetapi berlaku juga di IPG lain. Cafe atau kantin yang berfungsi adalah kemudahan asas yang wajib disediakan oleh pihak pentadbir di mana-mana institusi hatta di kilang membuat tauhu dan di ladang menternak cacing. Namun ini tidak berlaku di pusat latihan guru di Malaysia yang kita kasihi. Apa gunanya menaiktaraf IPG jika prasananya adalah lebih kurang dengan maktab sebelum dinaiktaraf? Belum lagi dipersoalkan sistem pengajiaanya yang memeningkan.

Harapan dengan tersiarnya berita ini Menteri Pelajaran yang kita cintai dapat membuka mata dan telinga serta bersegera bertindak. Kami sudah muak mendengar sejuta alasan bela diri daripada pihak pentadbir. Atau adakah pihak Kementerian ingin melihat kami berarak mengangkat poster dan kain rentang di Putrajaya?

Surat Pembaca
B.Harian 11/9/2008

INSTITUSI Perguruan Tengku Ampuan Afzan di Kuala Lipis, Pahang adalah antara institut perguruan baru di negara ini. Lokasinya di kawasan bukit di tepi lebuh raya menuju Gua Musang adalah sangat strategik sebagai satu institut melatih bakal pendidik sebelum mereka ditempatkan di seluruh negara.

Dengan bangunan baru dan kemudahan canggih, institut ini diharap dapat menyediakan bakal pendidik terlatih dengan ilmu pendidikan serba lengkap. Namun, di sebalik kehebatan institut itu, ada satu aspek yang mungkin tidak disedari pihak pentadbiran yang boleh memberikan gambaran negatif mengenainya.

Sebagai seorang bapa, saya seperti tidak percaya apabila anak saya yang mengikuti latihan di institut itu menyatakan bahawa masalah utama dialami pelajar di institut itu ialah kesukaran makan pada setiap hujung minggu.

Apabila tiba hujung minggu, pelajar terpaksa keluar ke bandar Kuala Lipis untuk mendapatkan makanan kerana kantin di institut ini tidak dibuka. Bagi pelajar yang tidak sanggup keluar setiap minggu, mereka terpaksa makan roti dan biskut saja.

Hal ini membebankan pelajar dan memberikan kesan kepada pelajar dari segi pembelajaran jika setiap hujung masalah untuk makan menghantui fikiran mereka.

Saya menjangkakan masalah ini tidak akan berlaku apabila tiba bulan Ramadan. Malangnya, keadaan tidak berubah. Sebagai seorang bapa saya berasa sangat sedih apabila mendapat tahu bahawa anak saya makan roti dan biskut untuk berbuka puasa dan bersahur pada hujung minggu.



Saya berharap pihak pentadbiran institut ini dapat mengambil tindakan sewajarnya. Tempoh bagi pelajar mengikuti latihan di sini bukan satu jangka masa pendek. Jika pelajar menghadapi masalah untuk makan pada setiap hujung minggu selama lima tahun, adakah adil bagi kita untuk mengharapkan mereka menjadi guru seperti yang diinginkan?



BAPA PRIHATIN,

Seremban, Negeri Sembilan


Soalnya di Mana Ramadhan Kamu?

| Wednesday, September 10, 2008

syaitan.gif

Sungguh menghairankan.

Khabarnya dia itu sudah tertambat. Sudah diikat sepanjang Ramadhan ini. Bukan dengar-dengar, malah Nabi SAW sendiri yang memberitahu mengenainya:

sulsilatisysyayatin.jpg

Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Apabila tiba Ramadhan, maka pintu rahmat akan dibuka, pintu neraka Jahannam akan ditutup, dan syaitan akan ditambat”

Soalnya, bagaimanakah kefahaman kita tentang hal ini?

Umpamakan syaitan itu seperti anjing yang tertambat. Apakah anjing yang ditambat tidak mampu menggigit? Tentu sahaja bagi mereka yang menjauhi anjing tersebut, akan terselamat dari serangan dan gigitan. Namun, bagaimana pula dengan yang mampir kepada anjing berkenaan? Duduk bersebelahan, mengacah-acah anjing yang geram tertambat? Tidak mustahil manusia dungu ini terkena gigitan, malah gigitan itu mungkin lebih serius kerana anjing sedang kemarahan.

Apabila Ramadhan mengikat syaitan dari bebas berkeliaran, ia hanyalah proses mengurangkan potensi syaitan menghasut manusia berbuat jahat. Seperti sebutan Nabi SAW pada sepotong hadith al-Bukhari dan Muslim, “Sesungguhnya syaitan itu bergerak di dalam diri anak Adam melalui saluran darah. Maka sempitkanlah perjalanannya dengan berlapar”.

Ramadhan mengurangkan potensi syaitan.

Akan tetapi bagi yang menghabiskan masa Ramadhannya di tempat syaitan tertambat, di lokasi lagha dan maksiat tempat jin bertandang, maka bagaimana? Ketika syaitan tertambat, manusia pula yang mencari-cari syaitan dan mengisi Ramadhan dengan perkara sia-sia kegemaran Syaitan? Tidakkah mereka ini menyerah peha untuk dibaham dan menjadi mangsa?

Dan ketahuilah bahawa punca kejahatan manusia itu ada luar dan dalamnya. Jika anasir asingnya adalah syaitan, sumber paling merbahaya pula adalah hawa nafsunya sendiri.

“Apakah kamu tidak melihat orang yang bertuhankan hawa nafsunya sendiri?” (Al-Jaatsiyyah : 23)

Maka selepas pintu rahmat dibuka, pintu neraka ditutup dan syaitan diikat, sudah cukup lapangkah jalan kebaikan, dan sudah cukup susahkah jalan kejahatan?

Selepas segala kemudahan diberi untuk manusia berubah kepada kebaikan, sedangkan dirinya masih tetap melakukan kejahatan… siapa lagi yang dapat dipersalahkan melainkan dirinya sendiri?

Kejahatan di bulan Ramadhan adalah kejahatan tulen pilihan manusia. Hampir tiada campur tangan syaitan pada kedurhakaan dirinya. Dia yang memilih untuk jahat lagi keparat.

Sebagaimana puasa menjadi ibadah eksklusif antara hamba dan Allah Tuhannya, maka kejahatan di bulan Ramadhan juga akan dibalas secara eksklusif oleh Dia.

Soalnya, di manakah syaitan ditambat? Soalnya di manakah anda bakal menghabiskan masa di bulan Ramadhan ini? Apakah di tempat jin dan syaitan bertandang? Atau di tempat turunnya rahmat Allah pada zikir dan munajat?

Hati-hati semasa melangkah. Ingatlah lorong dan liku Jalan Taqwa pesanan Ubai kepada Umar.

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
56000 Kuala Lumpur

BERITA TERKINI: MUZAKARAH DENGAN HEP

| Tuesday, September 9, 2008
HEP KIV PENGHARAMAN JUBAH BAGI MUSLIMAT

Pada jam 3.30 petang tadi YDP JPP, Saudara Firdaus Saad bersama Exco Dakwah dan Kerohanian Saudara Ahmad Munsif b. Ismail beserta Exco Helwi Saudari Norsyahidah Muzakir telah mengadakan pertemuan dengan En Mohd Zin b. Tambi, Ketua Unit Rekod dan Disiplin JHEP IPIS.

Dalam pertemuan yang berlangsung selama lebih kurang 1 jam itu pihak HEP telah bersetuju untuk menyemak kembali peraturan tersebut dan akan membawakan perkara tersebut kepada pihak Pengarah IPIS untuk tindakan selanjutnya.

Pihak HEP juga bersetuju untuk untuk menarik balik pengharaman tersebut dan berjanji akan mengadakan pertemuan dengan pelajar muslimat yang ditahan semasa Perhimpunan Pagi kerana memakai jubah pada hari Isnin yang lepas.

Dalam pada itu pihak JPP juga menggesa pihak HEP menumpukan perhatian lebih kepada kes salah laku pelajar yang semakin berleluasa dan menumpukan kepada pakaian meslimat yang tidak menutup aurat seperti memakai tudung nipis dan pendek serta pemakaian baju yang agak ketat serta berseluar jeans.

Selain itu pihak HEP dengan kerjasama Majlis Warden serta JPP juga digesa untuk melakukan operasi khas secara berkala bagimenahan pelajar-pelajar yang tidak mematuhi peraturan maktab khususnya yang berkaitan dengan peraturan syara' seperti peraturan pemakaian, solat dan sebagainya. Ini kerana pelanggaran peraturan ini akan sedikit sebanyak akan mencemarkan nama serta fungsi Institut perguruan Islam selaku pusat pengeluar guru-guru agama sekolah di seluruh negara.

Pertemuan pada kali mendapat kerjasama yang penuh daripada kedua-dua pihak walaupun berlaku sedikit ketegangan semasa perbincangan diadakan. diharapka semua pihak dapat bekerjasama dan berusaha untuk memartabatkan Islam di Institut Perguruan Islam yang kita kasihi ini. -abumusleh.blogspot.com

HEP batalkan pertemuan akhirnya..

| Monday, September 8, 2008
Sebagaimana yang dijanjikan saya bersama-sama YDP Firdaus, N.SU K. Zah, N. Bendahari K. Mus dan Exco Helwi K. Syeda telah pun berkumpul di foyer maktab utk bertemu pihak HEP utk menyelesaikan isu PENHARAMAN JUBAH untuk akhawat di IPIS..

Namun jawapan yang kami terima daripada K. Sal kerani JHEP ialah.. " En. Md Zin tiada dan Puan Fazidah sudah tidak mahu masuk campur berkaitan isu ini segalanya diserahkan kepada En. Md Zin utk menyelesaikannya.."

Pelik sungguh.. kenape tadi begitu beria-ia menahan pelajar perempuan yang berjubah.. Sedangkan masih ramai pelajar yang berbaju jarang.. bertudung singkat dan nipis...

kenapa begitu double standard.. Apakah anda bencikan Islam? ataupun ada oekeliling yang mengharamkannya?? kalau ada tunjukkan kepada kami..

Kami adalah wakil kepada seluruh warga mahasiswa disini.. Mengapa kami tidak dibawa berbincang dahulu sebelum anda memutuskan sesuatu.. Insya Allah kami takkan berdiam diri dalam isu isni.. kerana sudah banyak benteng IPIS telah diceroboh dan dipecahkan.. Benteng ini akan kami pertahankan selagi kami bergelar Muslim di IPIS..

Anda telah mencabul kebebasan pelajar di IPIS.. anda juga telah mencabul hak berpakaian seorang manusia di IPIS.. anda juga selaku pihak yang menjaga peraturan IPIS dengan tanpa malu dan segan dan secara terang-terangan menafikan peraturan yang sendiri mempertahankannya sebelum ini... Hak demokrasi di IPUs sudah dimusnahkan.. dan yang lebih hak seorang Muslimah untuk mengamalkan agamanya secra terang-terangan telah dinafikan...

Jangan sampai masyarakat menukar Institut yang mulia dengan Islam ini dengan nama lain.. dan bersedialah menjawab pertanyaan Allah di akhirat kelak..

Pertemuan JPP dan HEP akan berlangsung esok pada jam 2.30 petang.. doakan kami...