WALIMATUL URUS

Sudah semakin tua...

| Wednesday, September 24, 2008
Alhamdulillah hari ini 24 September merupakan hari ulang tahun kelahiran saya ke dunia ini mengijkut kalendar masehi..

Tiada apa yang mampu saya ungkapkan melainkan memandang cermin dan melihat paras rupa yang semakin di makan usia.. semakin hari semakin tua.. Namun apa yang dikesalkan ialah amalan yang tidak sebanyak mana sebagai bekalan bertemu Allah di akhirat kelak..

Buat Mi dan Abah.. bila mengenangkan kembali pengorbanan kalian membesarkan anakanda hingga menjadi manusia Muslim pada saat ini. Anakanda berasa bertuahnya beribubapakan kalian.. Mi.. abah.. maafkan 'oghe' (orang).. bila oghe imbau kembali banyak sangat dosa yang telah oghe lakukan terhadap mi n abah..

Mi.. Abah.. oghe tahu adakala mi n abah terasa hati dengan sikap orang.. mi. abah.. mungkin oghe pernah berkasar dengan abah n mi.. mungkin oghe telah memalukan mi n abah dengn sikap oghe.. n oghe gagal jadi anak yang soleh sebagaimana yang setiap ibu n ayah didunia ini cita-citakan...

Mi.. abah.. oghe teringat tatkala mi n abah tidak memperkenankan oghe untuk meneruskan pengajian dalam bidang undang di Pusat Matrikulasi UIAM.. Kalian lebih berkenan untuk oghe menerusakan pengajian dalam bidang perguruan.. menjadi seorang pendidik.. menjadi seorang ustaz.. Tapi oghe membantah.. Puas K. Pah memujuk.. Pok Pih menasihat.. namun oghe tetap ingin tetap dengan keputusan oghe untuk meneruskan pengajian di dalam bidang yang dicita-citakan..

Tapi mi.. oghe kalah dengan air mata n esak tangis mi.. mengharap daripada oghe.. sayup-sayup dari hujung corong telefon.. Oghe kalah dengan rajuk abah.. betapa kalian mengharap oghe menjadi seorang guru sebagaimana anak-anak dan menantu-menantu umi yang lain.... pendidik.. dan yang penting harapan umi n abah untuk melihat oghe menjadi seorang ustaz yang mampu mencerahkan pusara kalian nanti..

Oghe memahami hasrat mi n abah.. n oghe tinggalkan juga pusat matrikulasi UIAM pun dengan bercupak air mata.. dengan azam n tekad yang baru..

Mi n abah.. semakin oghe dewasa.. semakin hari memakan usia.. oghe semakain terasa kasih umi n abah.. terasa terlalu dekat dengan umi n abah.. n oghe semakin terasa ketepatan keputusan umi n abah menghalakan oghe ke dalam bidang perguruan ini.. Terasa keberkatannya.. terima mi n abah..

Mi n abah.. oghe telah mencapai usia akhir remaja menuju dewasa.. sudah sampai masanya untuk oghe berumahtangga.. Terima kasih mi.. abah di atas sokongan yang tak berbelah bahagi untuk oghe meneruskan hidup di alam berumahtangga.. sesungguhnya mi n abah terlalu memahami oghe.. Apa sahaja keputusan oghe xkan lupa berbincang dengan mi n abah.. dan oghe akan menerima jika mi n abah merasakan pilihan oghe kurang tepat.. Tapi setakat hari ini oghe merasakan umi n abah merestui pilihan oghe.. InsyaAllah mi.. abah.. apa yang dirancangkan akan menjadi kenyataan.. sedikit masalah yang melintang itu adalah bunga-bunga yang mewarnai kehidupan..

Mi n abah.. sebagaimana tahun-tahun yang berlalu.. ulang tahun kelahiran oghe akan berlalu begitu sahaja tanpa keraian atau sambutan dari sesiapa kecuali beberapa kerat pesanan ringkas.. n panggilan singkat daripada kengkawan... n oghe pun tidak pernah mengharap untuk diraikan.. Namun setiap kali 12.01 minit pagi 24 September oghe sentiasa akan bermuhasabah.. n mengharapkan agar mi n abah dipanjangkan usia.. supaya umi n abah dapat merasa bakti n daripada oghe..

Mi.. abah.. doakan kejayaan oghe.. doakan oghe menjadi anak yang soleh.. sentiasa di dalam jagaan Allah.. terhindar dari kejahatan n kemaksiatan.. Akhir sekali ampunilah segala dosa oghe...

1 comments:

BFH 6261 said...

jadilah anak yang soleh