WALIMATUL URUS

| Wednesday, February 14, 2007
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani…

Alhamdulillah saya bersyukur ke hadrat Ilahi kerana hari ini saya masih berpeluang untuk menulis di ruangan yang saya terlalu ingin menulis untuk saya catatkan hari hari saya untuk tatapan saya dan pengajaran dan panduan bagi orang lain..

Semalam seharian saya demam.. berat kepala.. setiap bulan (lebih kurang…) inilah fenomena yang akan berlaku ke atas saya.. dengan tubuh yang semakin kurus, cengkung dan kering.. dengan makan yang semakin tidak berselera (kecuali masakan ummi).. dengan semangat yang semakin kurang.. dengan prestasi belajar yang semakin merosot.. dengan masalah yang semakin menimbun.. semoga Allah meringankan beban yang saya tanggung ini… dan saya sedar Allah tidak akan memberi beban tanggungjawab yang tidak mampu ditanggung oleh umatnya.. mungkin saya ras tidak berdaya tetapi itulah beban yang mungkin selayaknya ke atas saya…

Semalam saya demam lagi.. angan-angan untuk menderma darah x kesampaian.. kalau saya menderma juga mungkin orang lain pula yang akan mendermakan darah untuk saya..

Dua hari lepas….
Usai makan di kantin dengan tiduryang cukup saya bergegas ke dewan besar untuk menderma darah.. tapi memandangkan ramai masih menunggu giliran saya mengambil keputusan untuk mengikuti kelas tutorial.. meninggalkan sahabat yang masih setia menuggu dan teruja untuk menjadi penderma buat julung kalinya..

Satu perkara yang menjadi perhatian saya ialah ketidakprihatinan pihak penganjur terhadap privacy akhawat… berlaku ikhtilat percampuran yang agak bebas.. tahu-tahu sajalah bila menderma darah.. lengan perlu diselak untuk dicucukk… mana mungkin jarum dicucuk di atas lengan baju kurung.. katil pula bercampuran… tidak ada inisiatif untuk mengasingkan kawasan ikhwah n akhawat.. kalaupun tidak meletakkan tabir..

Akhawat muslimat pula langsung tidak ada sensitivity (?) adakala saya terfikir dimana suara-suara yang memperjuangkan hak wanita di institute ini.. mana juga suara yang memperjuangkan keadilan dakam poligami, hak wanita dalam kepimpinan.. walaupun hak tersebut telah jelas di dalam Al-Quran…

Mengapa tidak ada suatu suara pun yang mempersoalkan kehormatan dan maruah wanita yang dipertontonkan secara percuma di dewan yang berbahagia itu.. mungkin ustaz n ustazah amat bergembira dalam keadaan yang penuh ikhtilat itu.. (waalahu a’alam) @ mungkin sudah terbiasa begitu….

Zohor..

Angan-angan nak menderma darah xkesampaian saya tertidur hamper setengah jam.. bangun terpisat-pisat dan terus turun mengikuti kuliah… 10 minit mengikuti kuliah saya tidur lagi.. pening yang memberatkan kepala.. 10 minit sebelum usai kuliah saya bangun… tanpa sempat menangkap butiran kuliah… maafkan saya ustazah... Terus balik ke bilik.. sambung tidur..

Asar…
Lewat asar saya bangun menunaikan solat.. saya baring kembali…

Maghrib..
Saya bangun solat dan tidur lagi… Ya Allah kepala saya semakin berat…

5.50pg…
Ya Allah.. Isya’… dengan kepala yang masih pusing saya bergegas mengejar waktu…

Subuh…
Solat n tidur lagi…

Zohor…
Saya dikejutkan dengan panggilan sahabat.. minta terus ke masjid.. banyak perkara yang masih belum selesai meski badan masih hangat n kepala masih memberat… tetapi urusan ini adalah segala-galanya…

Di sana saya melihat kumpulan pelajar menghurungi seseorang… ulama’ besarkah datang berkunjung..? alim manakah yang sudi menjenguk? Sangkaan saya meleset yang dikerumun ialah bekas pencuri yang telah dihukum buang keran terlibat secara jelas dalam kes-kes kecurian bersiri yang menggelisahkan.. dia datang lagi selepas beberapa hari dibuang.. dengan surat sokongan daripada menteri pelajaran… apakan daya undang-undang mengatasi kuasa politik…

Asar..
Saya kembali bersemangat utk berjemaah…

Balik kebilik seterusnya membina blog bersejarah ini… hingga lewat malam…

Isya’…
Usai berjemaah saya meneruskan kerja-kerja yang tertunggak … membaca blog kak islahi.. mencari bahan assignment yang semakin hamper tarikh hantarnya.. mengurus teman-teman membuat kerja organisasi yang tak pernah usai…. Saya lenadi lewat malam…

Ya Allah berikan sinar baru untuk say meneruskan kehidupan ini.. dalam hari-hari yang penuh dengan mehnah ujian tribulasi dan ibtila’ serta halangan.. tidak aku mengharapkan padaMu Ya Allah melainkan keampunan dan keredhaan yang tidak ada zat yang mampu menganugerahkannya melainkan ZatMu Yang Maha Esa….

Wallahu A’lam…

0 comments: