WALIMATUL URUS

saya dan mathurat..

| Monday, April 2, 2007
Apr 2, '07 2:28 AM
for everyone
Selepas berjemaah subuh tadi.. saya terus balik.. Bacaan Mathurat belum bermula semenjak kepimpinan biro dakwah berubah.. mungkin masih dalam penyusunan.. InsyaAllah mungkin selepas ini akan lebih lancar..

Saya cukup terkesan dengan mathurat ini.. saya mengenali mathurat sedari kecil.. sedari abah giat berusrah sekitar awal 90-an.. dan dengan penekanan oleh ust Man naqib pertama saya di kampung yang sangat saya rindui... kerap kali bila saya bercuti ust akn sibuk.. maklumlah dia seorang lawyer muda.. dan saya terikut-ikut dengan gayanya sehingga pilihan pertama dalam borang permohonan ke universiti selepas SPM saya memilih jurusan undang-undang..

walau ramai yang membantah.. terutama umi.. abah.. guru-guru disekolah.. saya tetap berkeras... meneruskan cita-cita saya dengan galakan ustaz.. "siapa kata jadi lawyer haram.. mana hujahnya.. adakah kita ingin membiarkan sistem perundangan dikuasai oleh orang-orang bukan Islam yang tidak akan langsung bercita-cita menegakkan syariat Islam...?

Alhamdulillah.. saya menolak tawaran ke Kolej Matrikulasi Kedah di Changloon dalam bidang perakaunan.. dan memilih untuk mengikuti matrikulasi undang-undang di Pusat Matrikulasi UIA.. saya aman, bahagia, tenang dan penuh bersemangat belajar di situ.. Dengan Us Aman dari Habsyah yang mengajar Bahasa Arab level 3, ustazah mariam, Us ahmad Al-Muhammadi dengan subjek Fundamental Knowledge of Muslim.. cabaran lecturer terhadap saya yang agak kaku berbahasa Inggeris.. dengan semangat Us Maszlee yang sering bertanya khabar (us Maszlee dan Us Hamidah teman rapat abang dan kakak saya semasa di Jordan) dan kuliah Hadith 40nya yang berkesan.. dan saya pernah bersamanya dalam program ceramah palestinnya.. sekadar teman bicaranya.. dengan sahabat sedorm yang 14 orang semuanya di aras tiga.. kesemuanya budak laws yang sukar untuk saya hambat kehebatan mereka.. dan sempat mengikuti usrah di surau aras bawah Abu Bakar Colledge..

namun semuanya bagai menghempas perasaan saya.. sebulan selepas pendaftaran saya mendapat panggilan dari rumah.. saya ditawarkan untuk mengikuti program ijazah sarjana muda perguruan di maktab perguruan islam.. remuk redam hati saya.. bagaimana dengan cita-cita yang lama saya semai ini... saya cuba menolak.. tapi dibalas dengan titis air mata ummi.. dan rajuk abah.. pujukan kak long menambah rasa berbelah bahagi saya.. antara cita dan cinta.. saya memilih cinta.. taat dan kasih kepada kedua ibu bapa..

saya menjalani orientasi dengan penuh rasa memberontak.. hari akhir orientasi saya naik ke atas pentas.. denda kerana tidak menyerahkan kamera kepada urusetia semasa pendaftaran.. disorak maki oleh para senior.. menambah parah luka yang tidak pernah berusaha untuk pulih...

seminggu selepas orientasi.. seminggu juga saya menjamah nasi berkuah air mata pilu.. kenapalah nasib saya begini.. Apakah hikmah yang Allah nak tunjukkan kepada saya.. saya memberontak.. namun dengan teman2 yang senasib sentiasa berdampingan dan nasihat para pensyarah saya menjadi lebih kuat..

di sini saya berkenalan lagi dengan Mathurat.. setiap pagi ahad selepas solat subuh.. wirid diganti dengan mathurat.. diikuti kuliah subuh.. selepasnya jamuan nasi lemak pedas.. yang kegkadang cukup mencabar perut dan lidah timur saya..

saya berkenalan lagi dengan tambah rapat dengan Mathurat... dengan Ustaz Ismail Che Ku.. "tidak layak bagi seorang muslim yang mengaku dirinya sebagai pejuang Islam tanpa dia mengamalkan wirid mathur ini"... kata-kata ini cukup mengesankan saya..

saya cukup berbangga apabila sudah wujud kumpulan mathurat di IPIS selepas solat asar di masjid.. tanpa gesaan daripada sesiapa.. ia adalah kesedaran pelajar selepas lama hidup dengan penuh kekosongan..

doakan saya agar terus beristiqomah.. Teruskan perjuangan...

0 comments: