WALIMATUL URUS

PBS

| Friday, March 30, 2007
Semalam saya tidur agak lewat mencari bahan untuk syarahan sempena Ma'al Hijrah.. tanpa menyiapkan teks dan isi yang sempurna saya terbungkam dengan laptop ternganga sehingga subuh..

Subuh..
Hujan.. saya gagahkan juga solat di masjid (rasa malu bercampur segan untuk memanjakan diri solat di bilik).. Usai Mathurat saya pulang dengan baju habis lencun walaupun saya berbaju hujan.. saya menyambung mencari bahan sebanyak yang mungkin..

7.40 pagi
"camana syeikh.. kat luar hujan lagi ni.." tanya saya pada sahabat sekumpulan (2 minggu berturut-turut saya perlu ke sekolah untuk mencari bahan untuk assignment yang perlu dihantar dua minggu lagi.. kami memilih ke sekolah kebangsaan putrajaya 1 di Presint 8.. sambil-mencari angin baru.. )... "ala.. hujan bukan lebat manapun.. jomlah.."

sampai di sekolah stokin saya basah lencun.. kaki saya mengecut sejuk.. "jom kita makan.. ana da lapar.." saya mengajak..

saya menyenduk nasi lemak dan memesan segelas milo tarik.. duduk di kerusi yang agak terasing.. tidak sampai lima minit ruang makan guru tempat kami makan dipenuhi guru-guru perempuan beserta riuh gelak ketawa riang gembira, senda gurau, tabarruj, aurat.. seolah-olah kami ini tidak wujud di situ.. saya kira ini adalah suasana biasa yang bakal ditempuhi oleh kita semua.. lebih kurang di situ lebih sepuluh orang guru perempuan.. benarlah sabda nabi yang menyatakan di akhir zaman nanti seorang lelaki akan mengurus 50 orang wanita..

Daripada Anas r.a. berkata: "akan kuceritakan kepada kamu sebuah hadits yang tidak ada orang lain yang menceritakannya setelah aku. Aku mendengar Rasulullah saw bersabda: " Diantara tanda Qiamat ialah sedikit ilmu, banyak kejahilan, belaku banyak perzinaan, ramai kaum perempuan dan sedikit kaum lelaki, shingga nantinya seorang lelaki akan mengurus lima puluh orang perempuan." (Hadits riwayat Bukhari dan Muslim)

kengkadang saya terfikir mengapa dengan senang sesetengah orang menyalahkan orang lelaki apabila pelajar perempuan ramai ke universiti dengan memberi alasan orang lelaki lebih ramai ke pusat serenti.. jika kita beriman dengan hadis ini saya kira sudah tentu alasan tadi tidak akan mudah keluar dari mulut kita.

saya juga terfikir mungkin inilah hikmah orang lelaki dibenarkan berpoligami.. kerana berperanan dalam mengimbangkan jumlah wanita yang ramai dan tidak memiliki pasangan hidup.. jadi dengan poligami InsyaAllah nasib golongan janda yang menanggung anak-anak mungkin akan lebih terjaga dan nasib andartu akan lebih terbela dengan kesanggupan kaum lelaki mengamalkan poligami... jika Allah mengharamkan poligami, saya tidak tahu bagaimana nasib para armalah, ibu tunggal dan janda serta andartu akan terbela..

saya mempunyai sebuah kisah yang saya simpan untuk pedoman saya dan para sahabat.. Ia berlaku ke atas seorang akhawat.. akhawat ini saya namakan sebagai zainab.. zainab anak seorang guru agama yang dikenali ramai dengan kehebatan dan kealimannya.. zainab dianugerahkan fizikal yang dikatakan tidak menarik bagi kaum lelaki.. dengan tubuh yang agak lebar dan kulit hitam manis ia seolah terasing dari pandangan kasih manusia bernama lelaki.

sehinggalah umurnya meningkat dan menyambung pengajian ke peringkat sarjana.. masih belum juga dirisik mahupun disunting orang.. sehinggalah pada suatu hari disunting oleh seorang hafiz yang berkenan dengan kesolehahannya.. namun bunga-bunga yang mula berputik itu dihalang oleh sang ayah.. kata ayahnya budak hafiz itu tidak sekufu dengannya .. budak tersebut hanya memiliki segulung diploma sedang zainab punya sarjana.. mana mungkin taraf pendidikan membezakan mereka.. menangislah zainab menghadapi perintah dan keputusan sang ayah yang dikasihi..

hingga suatu hari zainab disunting oleh pensyarahnya sebagai isteri kedua dalam usia zainab lewat 30 an.. kata sang ayah dia tidak rela melihat anaknya bermadu.. dan teruslah zainab menahan kesedihan antara cinta dan ketaatan terhadap kedua ibu bapa.. sehinggalah sang ayah meninggal.. Hari ni zainab belum bertemu jodoh.. sekarang usianya mencecah 35 tahun..

pada saya alangkah baiknya kalau zainab berkahwin walaupun bermadu daripada terus-terusan menahan perasaan yang boleh membawa kederhakaan kepada Allah swt..

Moralnya fikir sendiri...

selepas bersarapan saya menyambung menyiapakan teks yang tidak sudah-sudah... naik ke library saya diriuhkan dengan suasana murid-murid yang memang fitrahnya sukar untuk mengawal diri dan pergerakkan.. riuh pelajar sama naik dengan riuh guru... terfikir saya bagaimana la agaknya apabila saya mengajar nanti... mampukah saya menahan suasana yang memboringkan srta memeningkan ini..

saya terus menyiapkan teks saya dengan talian imternet yang saya 'curi' daripada pc di situ dan saya sambungkan ke laptop saya..

11.30pagi..
"jom balik.." "jom.."
Ya Allah... teks syartahan saya masih di awang-awangan lagi.. Ya Allah tolonglah saya..

2.30 petang..
saya mendaftar sebagai peserta keenam.. dengan membawa Tajuk: Hijrah membina tamadun ummah...
entah apa yang saya syarahkan.. saya sekadar melopomg melihat adik-adik keluar seorang demi seorang mengambil hadiah... tahun ini masih bukan milik saya.. hancur harapan saya untuk mewakili institut bersyarah di Tawau.. ada la tu hikmahnya..

8.15malam
bersama sahabat membersih rumah sewa ustaz fazdi yang akan ditinggalkannya.. ustaz da beli rumah di seksyen tujuh.. tapi tetap berjauhan dengan zawjah tercinta dengan ditemani ananda yang dikasihi.. sabarlah ustaz.. nanti hujung minggu ustaz boleh balik kan.. jangan tambah cawangan sudah la ustaz.. kesian zawjah ustaz..tapi kalu nak tambah jugak ana boleh tolong.. =>......

0 comments: