WALIMATUL URUS

Semuanya Sudah Selesai..

| Wednesday, February 11, 2009
Baru-baru saya ada menyiarkan satu entry. Selepas seminggu entry tersebut disiarkan, saya dihubungi oleh kakak saya yang mengkhabarkan blog saya diserang dengan komen-komen yang berbentuk fitnah dan kutukan melampau.. Lalu saya yang kebetulan berada dalam sebuah program meminta jasa baik kakak saya untuk menutup sementara blog ini...

Komen yang diterima hampir 30 komen.. Tetapi majoriti komen adalah daripada orang yang sama.. dan saya rasa saya kenal orang-orang yang beri komen tersebut berasaskan cara mereka bertentang mata dan bercakap dengan saya.. Walaupun komen-komen mereka yang tidak menggunakan nama sebenar dan agak negatif saya tidak begitu kisah dengan apa yang mereka lakukan.. Itu urusan mereka dengan Allah... Dan saya bebas untuk tidak menyiarkan komen mereka kerana ini adalah blog peribadi saya..

Malam ini saya membuang entry tersebut berasaskan pertimbangan peribadi dan pandangan beberapa pihak.. Saya yakin orang yang saya katakan melakukan penghinaan ke atas saya dengan menghalau saya itu berasa agak tertekan dengan entry yang saya siarkan baru-baru ini walaupun saya tidak pernah menyebut namanya secara jelas..

Namun harus diingat saya juga berasa tertekan atas apa yang berlaku ke atas saya. Sebagai manusia biasa saya sedikit trauma, malu, hilang keyakinan untuk berhadapan dengan masyarakat dan sebagainya.. Saya hanya ingin memberitahu masyarakat yang melihat dan bercerita tentang perkara tersebut bahawa saya tidak salah.. Saya hanya datang untuk berbincang tetapi dihalau dan dimaki sedemikian rupa di tempat terbuka. Saya boleh bersabar jika ia berlaku di tempat tertutup yang hanya saya dan dia di situ.. Tetapi ini tidak.. Walaupun banyak mana sekalipun tekanan yang dihadapi, mengapa saya dijadikan mangsa?

Salahkah saya cuba untuk membela diri sendiri? Kalau ini rahsia antara saya dan dia tidak menjadi masalah.. Tapi ini dilihat oleh masyarakat sekeliling.. Yang jelas masyarakat memandang ialah saya dimaki dan dihalau.. Bagaimana cerita disebalik itu? Bagaimana saya ingin menebus kembali penghinaan yang dikenakan ke atas saya tanpa sebab?

Tiada pun dihantar wakil untuk menyelesaikan masalah ini dari pihak dia? Mengapa saya tidak menghantar wakil? Jawapannya saya sudah serik.. Saya bukan pengamal ilmu mempertahankan diri.. Saya mungkin boleh lumpuh hanya dengan sekali tendangan tepat berdasarkan bentuk tubuh yang saya miliki.. Mungkin saya juga akan menjadi mangsa seperti pintu yang tidak bersalah tetapi dicederakan...

Apapun saya sudah nekad hari ini membuka semula blog saya dengan mendelete entry tersebut.. lagipun pengomen-pengomen tak bernama banyak kali menulis meminta saya menarik balik artikel tersebut..

Dan atas semangat cintakan Islam.. Ukhuwwah Fillah.. dan saya punya banyak perkara untuk diselesaikan sementara hidup di dunia ini.. Rugi pula rasanya menghabiskan masa memikirkan benda yang remeh temeh ini.. Walaupun dia tak pernah menghulurkan salam kemaafan.. menjalinkan kembali ukhuwwah yang telah terputus.. Biarlah... Saya mulakan dahulu dengan menghulurkan salam kemaafan.. Saya mohon kemaafan dan saya maafkan kesilapan anda kepada saya..

Dan para pembaca sekelian anda menjadi saksi permohonan maaf saya ini... Jangan tanya lagi kenapa saya tidak bersemuka dengan dia..

0 comments: