WALIMATUL URUS

CATATAN RAMADHAN 1430H

| Sunday, September 13, 2009
alahamdulillah Ramadhan 1430H menjelma lagi tahun ini.. dan ramadhan kali ini adalah ramadhan kali keenam bagi saya semenjak berada di kampus maktab perguruan islam ini. tahun ini juga adalah tahun terakhir saya menjalani ramadhan di kampus tarbiyyah yang sangat saya cintai ini..

banyak untuk saya ungkapkan di sini perihal ramadhan yang telah dua fasa berlalu dan sekarang menuju ke penghujungnya untuk meninggalkan sekali lagi. namun seolah segalanya terkunci di jari dan lenyap brgitu sahaja tanpa sempat dicatatkan di sini. entah kenapa hatiku berasa semakon gundah gulana. mungkinkah dek penantian itu yang tidak kunjung tiba..

awal ramadhan lalu saya sangat bersyukur dan amat terharu tatkala saya menghabiskan cuti pertengahan semester yang berkebetulan jatuh pada minggu pertama puasa di kampung halaman yang saya cintai. apa tidaknya, sekian lama saya melalui ramadhan tanpa keluarga tercinta namun kali ini Allah takdirkan kami bersama-sama menyambut kedatangan Ramadhan.

Ramadhan kali ini mengulang kembali detik kebersamaan keluarga kami apabila kami menyambut ramadhan bersama dengan bertarawikh bersama di rumah diimami oleh abah dan ahli keluarga yang lain. kalau dulu seingat saya kami mengusaikan tarawikh di surau arwah tuan guru Pak su Haji atau surau tok ayah kob.. kemudian seringkali juga kami tumpang bertarawikh di rumah bapa saudara, Arwah us Abdul Rahman Hussin, mantan Presiden Persatuan Falak malaysia. dan selepas fasa-fasa itu kami hanya bertarawikh di rumah diimami oleh abah dan adakalanya diselangi dengan anak-anak yang lain.

namun, segalanya tergendala apabila ahli keluarga kami mula meninggalkan kampung halaman melanjutkan pelajaran di seluruh pelusuk negara. yang tinggal hanya abah dan umi dan kadan;gkala ditemani oleh beberapa ahli keluarga yang lain. pemergigian kami mlanjutkan pelajaran cukup menjadikan rumah kami sunyi sepi. manakan tidak rumah sederhana tujuh bilik itu biasanya dihuni oleh 14 orang ahli tidak termasuk menantu dan cucu-cucu yang galak bertempiaran namun kini hanya dihuni oleh umi, abah, serta adik dan abang yang bekerja berhampiran kampung kami. tiada lagi bunyi riuh hilai tawa, anak-anak bertempiaran, si kecil yang menangis diganggu si abang, si kakak yang merajuk dan adik-adik yang nakal riang.. tiada lagi solat berjemaah tarawikh bersama-sama apatah lagi solat maghrib dan isyak berjemaah.. tiada lagi orang yang riuh di dapur menyediakan juadah berbuka.. tiada lagi yang sudi memanjat dan mengait kelapa muda untuk sebagai penghilang dahaga tatkala berbuka... dan segalanya telah tiada.. dan hanya akan muncul di penghujung ramadhan untuk menyambut Idul fitri.. namun ahli kami tidak lagi penuh dan riuh seperti waktu dulu..

(Azan sudah berkumandang.. insyaAllah saya akan sambung catatan ini selepas tarawikh nanti..)

1 comments:

Anonymous said...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....