WALIMATUL URUS

DEGUNGGGGG.... DEGANGGGG.. GANGGGG...

| Wednesday, June 20, 2007
Pada 11 Jun lepas (Isnin) saya bangkit sebelum azan subuh dilaungkan.. kebelakangan ini subuh agak awal.. membersihkan diri.. saya terus ke masjid As-Syafie.. sunyi.. maklumlah cuti semester.. cuma saya dan adinda zaidi di maktab selain ust-ust jQaf dan KDC yang mengikuti pengajian dalam cuti.. Saya hanya menumpang tidur di bilik adinda Zaidi dengan ehsan penyelia asrama.. permohonan saya untuk tinggal di asrama tidak diluluskan Ketua Warden walaupun begitu sebelum membuat keputusan untuk tidak meluluskan permohonan saya beliau telah meminta saya untuk membayar sebanyak RM79 (baki cuti semester lepas yang lupa dipotong oleh finance). Kata penyelia bilik banyak.. tapi K.Warden ada masalah peribadi dengan saya.. (dalam hati saya menyumpah seadanya.. Astaghfirullah..). pada saya ini adalah pentadbiran zalim.. saya bukannya duduk percuma tapi berbayar.. Entahlah..



Usai solat subuh.. saya menadah tangan sendiri tanpa menunggu imam menghabiskan wirid.. saya kena cepat.. saya harus segera ke KLIA.. anak-anak buah saya (khayr, umayr dan dhuha) sekeluarga yang saya rindui dalam perjalanan ke KLIA dari Kota Bharu untuk ke Kudat, Sabah. Sudah tujuh tahun kak Pah dan Abg Yoman menabur bakti di sana sebagai pendidik namun baru-baru ini harapan untuk balik ke semenanjung gagal lagi.. terpaksalah ,mereka dan membilang tahun dan terus menunggu lagi. Dua tahun lagi biarlah saya dipostingkan di sekitar Bangi sahaja.. mudah untuk saya laksanakan cita-cita saya. Tapi kalau sudah ditakdirkan ke sana, apalagi nak dikata. Terimalah sebagai suatu tempoh berharga menimba pengalaman hidup ditempat orang.



Bersiap seadanya.. Baju Raihan kotak-kotak yang baru saya beli di Kota Bharu minggu lepas saya sarung kemas.. dan saya sarung sweater Adidas biru tua.. dengan seluar slack hitam.. Huh.. bergaya sungguh saya hari ini.. sekali sekala apa salahnya.. tapi yang paling tak bergaya ialah saya hanya mengenakan selipar kulit Mydin yang berharga RM16.90.. bantai jela.. malas saya nak selongkar kasut saya yang masih tersimpan di dalam stor yang sarat dan memeningkan saya untuk memindahkan kembali barangan saya.



KRISS 110 yang berumur hampir 5 tahun bergerak meninggalkan maktab tanpa mendapat pemanasan enjin yang secukupnya .. hampir 4 km perjalanan.. baru saya teringatkan hanset saya.. “Ya Allah.. tinggal atas meja..” saya patah balik mengambil hanset..”



Perjalanan dari B. Baru Bangi ke KLIA mengambil masa lebih kurang 40 minit melalui highway.. sepatutnya saya melalui jalan pintas melalui Dengkil tapi disebabkan takut sesat, saya ikut highway saja.. sepanjang perjalanan saya menjadi begitu risau.. risau motor saya terbalik atau mati di tengah jalan.. kerana saya rasakan begitu tidak selese dengan prestasi enjin.. lagipun agak lama juga saya tidak servis motor yang byk berjasa ini..



Dalam lingkungan 1km ke KLIA saya mula mendongak mencari-cari signboard arah ke pintu masuk..

Tiba-tiba tanpa saya sedari di hadapan seorang pakcik sedang terbongkok-bongkok memulas skru tayar.. Dengan jarak lebih kurang 6 meter daripada taxi itu saya cuba mengelak.. tapi.. “ DEGUNGGGG.... DEGANGGGGGGGG... GANGGG.......” saya tercampak dan tergolek beberapa meter...... bersambung...

0 comments: