WALIMATUL URUS

Alam Ria Cuti Sekolah

| Sunday, June 8, 2008
Alhamdulillah cuti sekolah bagi pelajar-pelajar dan murid-murid sekolah telahpun berakhir hari ini.. besok kelas akan bermula seperti biasa.. Namun bagi bakal guru kepada murid dan pelajar sekolah di Institut perguruan cuti semester masih lagi berbaki seminggu.. mungkin inilah antara kelebihan bakal guru di institut perguruan berbanding murid sekolah.. berkenaan perkara-perkara lain mungkin tiada bezanya antara sekolah dan Institut Perguruan.

Sepanjang cuti sekolah ini mungkin banyak program yang telah dirancang oleh guru pelatih untuk memenuhi cuti sepanjang tiga minggu ini.. dan bermacam peristiwa yang mungkin berlaku.. dan segalanya mungkin akan menjadi bahan dan modal perbualan apabila kembali ke kampus.

Di sini Guru Pelatih ingin mengucapkan Takziah kepada Saudara Mohd Firdaus Saad di atas kehilangan sepupunya yang mati lemas semasa menagkap ikan di laut (Yan, Kedah) dan kepada saudara Shahidi yang kehilangan abangnya seawal cuti baru-baru ini.. semoga Allah merahmati dan mengampuni dosa arwah dan ditempatkan di kalangan orang yang soleh para syuhada' dan solehin. Iktibar di atas peristiwa ini ialah mati itu bertandang tanpa janji atau permisi.. datang tanpa mengenal usia baik muda remaja dewasa mahupun tua.. yang pasti bila ajal menyapa.. tiada lewat sesaat atau awal sesaat.. tiada tawar menawar.. ia datang menyahut amanah Tuhan.. sama-sama kita tingkatkan amal dan mengingati kematian..

Seterusnya Guru Pelatih ingin merakamkan Takziah kepada ahli Pekomperi (Persatuan Kompang Kotemporari) Institut Perguruan Islam iaitu saudara Fudhail dan Saudara Syukur yang terlibat dalam kemalangan kecil semasa pulang dari membuta persembahan di rumah En Mokhtar Adnan. Kemalangan tersebut menebabkan tulang selangka Saudara Fudhail patah manakala Saudara Syukur mendapat cedera ringan.. Apepun SyafakaLlah.. rajin makan ubat.. Ingatlah tiada satupun kesakitan yang Allah timpakan kepada kita melainkan akan gugur dosa-dosa kita di atas kesakitan yang kita tanggung itu... So Ingat Allah sokmo.. :)

Kepada sahabat-sahabat PISMK, naik cuti merupakan dateline untuk kita menghantar proposal untuk Tesis Ijazah Sarjana Muda kita.. sama-sama la kita ingat mengingati dan tolong menolong antara satu sama lain (tukang tulis ni pun xsiap-siap lagi :))


0 comments: