WALIMATUL URUS

Hari yang penuh cabaran..

| Saturday, December 29, 2007
Alhamdulillah Allah memberi peluang untuk saya meneruskan agenda hidup saya sehari-hari sebagai hamba Allah yang ditaklifkan sebagai khalifah di atas muka bumi ini.. hari ini saya tergerak untu menulis setelah sekian lama menyepi.. menyepi dengan kesibukan sendiri.. sibuk dengan study.. sibuk dengan bisnes.. sibuk dengan kerja persatuan.. komitmen terhadap jemaah dan sebagainya..

Pagi tadi saya bangkit agak awal untuk solat subuh berjemaah.. berada di kampus sebenarnya menjadikan saya lebih rajin ke masjid berbanding semasa berada di rumah.. dirumah saya gak liat untuk berjemaah.. belitan syaitan terlalu kuat.. dan saya pula menjadi manusia yang paling lemah ketika itu.. lebih2 lagi dengan ketiadaan abah dan umi yang telah sekian minggu berada di Tanah Suci.. "bangun la.. dah lewat ni..taknak ke surau ke?" saya begitu alah dengan pertanyaan umi yang lembut tapi begitu menikam itu..jika tidak tiada siapa yang akan kejutkan saya untuk turun ke surau..

Usai solat subuh saya balik ke kolej.. tiada siapa pun yang ada kecuali saya dan warden kolej sekeluarga.. kuliah belum bermula.. tapi program yang dijadualkan awal memaksa saya untuk hadir lebih awal ke kampus.. tambahan tiket bas pula kehabisan.. penangan cuti hari raya Aidiladha dan Krismas.. menjadikan warga kota berebut-rebut pulang ke kampung dan berebut-rebut pula untuk kembali menjadi warga kota..

Saya baring tidak lama.. belumpun mata terlelap.. saya mendapat panggilan daripada ustaz.. "jom kuar sarapan.." ahh.. xjadi nak rehat lama sikit.. apapun sarapan pagi ni dah lepas.. he he..

Banyak yang kami bualkann.. sekadar melepaskan rindu yang lama bersarang dihati.. kami dah macam adik abang.. yang menjadi fokus biasanya isu politik.. sementelahan dengan tajuk akhbar Utusan Malaysia "BENAZIR DIBUNUH" cukup mengejutkan saya.. saya begitu tidak menyangka konflik di Pakistan hingga ke tahap itu.. tapi apakah mungkin dibelakang peristiwa dahsyat ini berdiri Amerika dan Yahudi? sama2 kita ikuti perkembangannya.. apapun seluruh gerakan Islam harus mengambil iktibar dari peristiwa ini.. jauhi dari terpengaruh dengan provokosi phak musuh.. biasanya mereka berselindung disebalik slogan jihad.. sedangkan Islam tidak mengisytiharkan perbuatan kejam dan zalim sebagai saklah satu daripada cabang jihad.. Ia bukan jalan penyelesaian .. bahkan jalan kehancurann.. politik Pakistan akan lebih kacau bilau selepas ini.. Pakistan yang memakai baju Islam akan turut menyeret nama Islam yang suci.. Umat Islam sekali lagi akan ditekan dengan slogan keganasan..

Beralih kepada politik tanah air.. kami xsependapat.. saya membayangkan gelombang perubahan sedang melanda umat malaysia hari ini.. berdasarkan berita-berita dan rencana di laman-laman alternatif.. tapi kata ustat ombak masih perlahan.. gelombangnya belum mampu membuat perubahan.. sama2 kita nantikan..

Berkenaan politik Kelantan.. ia seolah seperti bercerita kisah lawak pak pandir.. begitu melucukan.. apatah lagi bila disebut kisah YB Nazula Mat Diah yang menendang YB Zaki Ibrahim akibat tidak tahan dengan perlian jakun oleh YB Zaki.. bila diimbas kembali seolah-olah perangai samseng budak sekolah yang suka bergaduh dan terpekik melolong dengan suara yang kuat.. langsung tiada watak seorang wakil kepada rakyat.. atau pemimpin rakyat yang dipilih..

Saya teringat sewaktu di sekolah menengah saya pernah menendang tong sampah hitam apabila dicabar bertumbuk oleh budak2 di sekolah yang menaruh dendam terhadap saya.. peristiwa itu berlaku dikantin.. saya diprovok dan diejek.. dengan matlamat saya akan menyahut dengan pergaduhan.. tapi saya menyahut dengan tendangan ke atas tong sampah.. semua terdiam dengan tindakan saya.. seolah-olah saya memberi isyarat bahawa 'saya tidak takut untuk berhadapan dengan kamu'.. kesian tong sampah yang menjadi mangsa.. akhirnya mereka yang mencabar saya bertumbuk dipanggil guru disiplin.. sedangkan saya tidak dikenakan apa-apa tindakan.. hingga hari ini saya tertanya-tanya.. kenapa saya tidak dipanggil.. mungkin kerana track record saya di sekolah bersih menyebabkan pihak disiplin tidak terlalu berkira dengan saya.. bahkan saya pernah ditawar jawatan pengawas disekolah.. tetapi menolak dengan hormatnya.. tapi itu cerita semasa saya bersekolah.. dan belum matang.. tapi hari ini kita melihat tindakan seorang pemimpin rakyat yang bertindak seperti budak sekolah yang belum akil baligh.. ntah pa nak jadi jika pemimpin sebegini memimpin kerajaan.. minta dijauhkan..

Pukul 9 pagi saya meneruskan aktiviti hari itu dengan temujanji dengan tokeh bisnes yang saya buat secara sambilan.. persaan ceria saya berubah apabila tokeh tersebut seolah-olah tidak berpuas hati dengan pengurusan hutang saya.. saya masih berhutang hampir RM5 ribu.. payment lambat.. teruk saya dilecture.. mood saya 80 peratus berubah.. saya bermasalah kerana terlalu baik dengan customer saya.. ramai yang berhutang.. dan adakala ada yang mengambil barang hanya memulangkan modal... modal dibolot semuanya.. ntahla.. memikirkan soal perniagaan ni membuatkan saya termenung... apatah lagi saya disibukkan dengan kerja-kerja persatuan dan study.. dalam masa yang sama saya mengejar untuk memenuhi tuntutan yang tinggi semasa belajar.. Ya Allah tunjukkan saya jalan yang lurus... berikan saya ketenangan..

Serentak itu saya terpaksa membatalkan program yang dirancang di sebuah resort di jenderam hulu.. ahli ramai yang tidak dapat hadir daripada 2o orang yang hadir hanya sebelas orang.. lantas tempat dan masa program terpaksa diubah.. kecewa kak N pengusaha resort dengan keputusan saya.. apatah lagi bahan mentah untuk masakan sudahpun dibeli.. maafkan saya kak..

Hingga ke saat ini mood saya masih kurang baik...jiwa saya berserabut.. Ya Allah.. Ampuni saya wahai Tuhan.. berikan saya keberkatan , ketenahgan dan kebahagiaan hidup.. ameenn..

2 comments:

Anonymous said...

Gostei muito desse post e seu blog é muito interessante, vou passar por aqui sempre =) Depois dá uma passada lá no meu site, que é sobre o CresceNet, espero que goste. O endereço dele é http://www.provedorcrescenet.com . Um abraço.

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Webcam, I hope you enjoy. The address is http://webcam-brasil.blogspot.com. A hug.