WALIMATUL URUS

| Monday, June 18, 2007


Amani Dan Dunianya


Posted on Monday, June 18 @ 09:41:20 MYT by SongkokPutih
 Oleh Drfikrah

Tengoklah sendiri, apa dah jadi pada Amani. Di manakah kehidupannya yang sebenar? Di manakah nilai-nilai murni di dalam jiwanya, Di manakah nilai kewanitaannya? Apakah puncanya? Di manakah Etika Artis? Siapakah yang patut dipersalahkan? Tak serik lagikah dengan kes Lina Joy yang semakin memberi kesan parah?

Dunia,
Ku tahu dirimu menjangkau usia,
Ku tahu dirimu digilai manusia,
Ku tahu dirimu membayangi Malaysia,
Ku tahu dirimu sia-sia,
Dunia,
Kau dihiasi hilai tawa,
Kau dipenuhi jutaan pria,
Kau menghantui jiwa-jiwa,
Kau tutupi mata manusia,
Dunia hari ini,



Hari ini manusia berbangga dengan dosa maksiat yang dilakukan tanpa menghiraukan sebarang amaran dan larangan Allah SWT. Lihatlah di kaca televisyen, internet, akhbar dan sebagainya, masing-masing memaparkan kebobrokan masyarakat hari ini. Sudahlah mereka melakukan maksiat, ditambah pula dengan kebanggaan dengan kelakuannya tersebut.
Orang-orang ini berbangga dengan dosanya, contohnya seorang yang berzina yang mengheboh-hebohkan kepada manusia lain bahawa dia sudah dengan berzina dengan lelaki sekian-sekian. Bukankah ia seperti memanaskan air sehingga mendidih di dalam periuk besar, kemudian sengaja selamkan muka di dalamnya. Tak malukah dengan perbuatannya?
Dunia hari ini,

Kalau dahulu, apabila dituduh sebagai pelacur, beriya-ia si pelacur menafikan perbuatan tersebut, tetapi hari ini, dengan selambanya dia berkata “memang aku pelacur”. Bertambah dahsyat, apabila terdapat pula orang yang ketiga mengatakan “biarkanlah dia melacurkan dirinya, kenapa perlu sibuk hal orang lain?”.



Hari ini, orang yang ingin menegakkan kebenaran dan mencegah kemungkaran, ditentang habis-habisan oleh mereka yang seagama tetapi tidak sehati. Imbas kembali Kes Zouk, mereka yang membuat maksiat dibela dengan memaparkan slogan “Hak Asasi Kemanusiaan”. Tidak bodohkah mereka yang mengaitkan maksiat mereka dengan Hak Asasi Manusia?

Kalau hendak dibesar-besarkan Hak Asasi Manusia, mengapa pengedar dadah ditangkap, pencuri diberkas dan penjenayah dihukum? Bukankah itu hak individu? Inilah pemikiran “bodoh” yang tidak pernah berfikir secara betul. Bayangkanlah, bukankah arak dan lacur juga membawa keburukan seperti mencuri, merompak dan membunuh? Tetapi, mengapa golongan ini sahaja yang ditahan sedangkan arak dan lacur tersebar dengan meluas dan mereka yang cuba menghalang akan didakwa.
Dunia hari ini,



Hari ini kita menyaksikan dunia artis semakin diseleweng dan terpengaruh dengan budaya-budaya barat, walaupun adakalanya ia hanya direka-reka sendiri oleh anak-anak Melayu. Contohnya pengamalan seluar londeh sehingga menampakkan alur punggung, yang menjadi kebanyakan pengamalan muda mudi. Louisiana , selatan Amerika Syarikat telah menetapkan undang-undang bahawa mereka yang berkelakuan demikian dianggap sebagai salah satu jenayah dan akan dikenakan hukuman.

Malangnya hari ini, inilah yang dikatakan oleh muda mudi Melayu sebagai trend zaman maju. Tak pelikkah? Apa yang dikatakan dengan kemajuan kalau seluar pun dipakai londeh? Inilah peniruan yang tidak sepatutnya menjadi pengamalan dan adakalanya dijadikan budaya yang mesti diikuti, walaupun ia sendiri menggambarkan le”bodoh”an pengamalnya.
Dunia hari ini,

Amani yang telah dirobotkan dan diperkudakan oleh Yasmin Ahmad sehingga dia sanggup membotakkan kepalanya dan menjual maruahnya. Hilang kelembutan wanita di dalam dirinya. Hilang kesopanan gadis Melayu di dalam jiwanya. Hilang adab-adab murni di dalam hatinya. Cukup dia seorang yang dijadikan “duta” untuk memburuk-burukkan Islam dan menjatuhkan imej wanita di mata dunia.

Untuk mereka yang mempunyai akal,
“Fikirlah dengan sentuhan naluri hati, anda akan mendapat kebenaran yang hakiki, jauhilah keinginan nafsu yang membuta, anda akan sesat di dalam kegelapannya”

www.drfikrah.blogspot.com

1 comments:

Anonymous said...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Até mais.