WALIMATUL URUS

"Kita ngaji Quran ye.. "

| Monday, April 2, 2007
"Mari la sini.. datang dekat ustaz.. ustaz xmarah.. mari la kejap.. ustaz nak cakap sikit.." saya memandang budak berusia 12 tahun yang saya digambarkan oleh keluarganya sebagai nakal.. keras kepala.. pemalas.. dan sewaktu dengannya..

3 minggu lepas ayahnya sudah datang bertemu saya ketika saya sedang mengajar di rumah birasnya...."abang dah xtau nak buat ape.. mengaji quran malas.. belajar malas.. ustaz ada doa ape2 x untuk lembutkan anak saya ni..' saya tersenyum sumbing sambil teringat surah Taha ayat 1 hingga 5 yang di ajar oleh Ustaz Haron Din semasa merasmikan cawangan Darus Syifa' IPIS di markaz utama dekat Bandar Baru Bangi... "sebaik2 doa adalah dari ibu bapanya sendiri.." saya membalas bersahaja sambil mendengar Kak Ngah membaca Quran.. Mungkin kerana merasakan saya sibuk memberi tumpuan kepada kak ngah, dia bingkas bangun.. keluar.. kesian pula saya melihatnya..

hari ini ketika tengah saya menumpukan perhatian kepada kak ngah dia datang lagi bersama isteri dan anaknya yang dikatakan degil itu.. puas ibu bapanya memujuk supaya dia naik ke rumah bertemu saya samun tetap degil.. tidak berganjak.. akhir sekali saya bangun dan memujuknya supaya naik dan duduk melihat saya mengajar..

usai kak ngah.. saya tahan dahulu kak long.. supaya saya boleh memujuk budak 'degil' itu.. saya menadapnya dengan ayah dan ibunya dikiri dan kananya.. "adik nama pe?" saya bertanya lembut.. "Omar.." jawabnya malu.. "Omar.. kita ngaji Quran ye.." dia mengeleng.. "kenape.." saya bertanya selembutnya.. "malas.. penat.." jawabnya senyum.. "Omar dah baca sampai mana?" "Iqra' 3.." jawabnya.. "Ok la 2.. kita kena ngaji.. nanti macamana kita nak solat.. Omar dah darjah enam.. nanti kalau masuk sekolah menengah lagi malu.. pastu.. kalau abah mak sakit sape yang nak tolong bacakan Quran kalau Omar xpandai baca.. Sian mak abah.." saya cuba memancing.. beberapa kali saya memutar-mutar hujah yang datang secara tiba-tiba itu.. dan Omar terus dengan gelengannya..

saya meminta buku Iqra' dari sepupunya.. dan saya buka kepadanya dan menyuruh Omar baca.. "Omar baca.. Ustaz nak tengok sampai mana Omar dapat.." "saya xboleh ustaz.." "cuba la dulu.." gesa saya.. dia terus membaca dengan agak lancar dan saya terus memuji member peneguhan.. selepas beberpa muka surat saya putuskan Omar boleh membaca dan saya minta waktu dari Omar.. dia tidak menolak lagi.. kami setuju pada waktu petang sabtu dan ahad.. "kita nak start bila ni Omar..?" tanya saya memberi galakan.. "minggu depan ye ustaz.." jawabnya minat tidak seperti permulaan kami berbicara.. saya angguk sambil tersenyum... dia bangun dan meraih tangan saya dan mencium tangan saya tanpa disuruh..

saya meneruskan pengajaran saya denagn kak long yang belajar di dalam darjah 5 dan di sambung ibunya yang masih muda.. (saya kira dalam lingkungan awal 30-an). akhir sekali saya melayan neneknya (lewat 60-an) sambil mengajarnya menghafal ayat Kursi.. dengan lidah yang keras dan tidak mengenal huruf cukup menyukarkan saya.. namun saya usaha sekadar yang mampu.. dalam masa yang sama saya cuba menjadi teman berbualnya dan tempat nenek meluah perasaan.. hari ini dia menceritakan kisahnya dan arwah suaminya.. sehinggakan dia bergegas mengambil potret suaminya menerima anugerah daripada Sultan Abdul Aziz Shah untuk ditunjukkan kepada saya sedari saya meminta diri untuk pulang.. "nanti kenduri kat sini minggu depan kau datang ye.. " pesan nenek yang saya tatap ibarat nenek saya yang kedua-duanya telah mengadapa Ilahi.. "insyaAllah nek.."

dalam saya berkemas untuk pulang.. sampai message dari Syuhil.. "oi.. Hang lambat lagi ka nak balik.. bubur kacang dah nak sejuk ni.." saya tersenyum.. rupa-rupanya bubur yang kami syer sudah sampai dari rumah kakak Nik.. jam menunjukkan pukul tujuh malam.. segera saya menghabiskan teh yang berbaki.. saya harus bergegas pulang.. saya kena hantar bubur dekat budak-budak sebelah sana..

0 comments: