WALIMATUL URUS

budak sedih ooo.. budak sedih...

| Tuesday, March 6, 2007
Sudah tazkirah saya turun makan...hari ini saya masih xberpuasa.. entah bila saya akan kembali mampu berpuasa seperti dahulu.. saya begitu rungsing untuk berpuasa dengan keadaan kesihatan saya yang makin merosot sejak akhir-akhir ini..
______________________________________________________________________________
Minggu sudah saya ke klinik.. (test darah dan urin)..kerana demam-demam dan pening yang semakin kerap.. kata doktor wanita yang memegang tangan saya tanpa sarung tangan.. (ntah la..runsing betul saya..bilakah doktor yang 'berfikrah' akan mendominasi pusat-pusat kesihatan di negara Islam (?) yang kita kasihi ini..)

"daripada ujian yang dilakukan. kamu sebenarnya dalam keadaan normal tanpa penyakit.. saya rasa demam-demam yang kamu alami mungkin disebabkan tekanan... kamu masih student ke?.. (saya mengangguk lemah).. mungkin kamu tertekan dengan exam.. tidur kamu cukup ke? (saya tersenyum pahit).. saya keluar mengambil ubat di farmasi dan melangkah longlai menuju parkir motosikal..

ada benarnya kata doktor tu.. adakalanya kita tak sedar kita sebenarnya mengalami tekanan (mungkin sudah lali berkeadaan begitu).. tapi kalau tekanan disebabkan exam.. saya rasa tidak..
______________________________________________________________________________

selesai makan (saya hanya menjamah roti telur dan nescafe sejuk untuk makan pagi merangkap makan tengahari.. mulut saya sudah tawar untuk menjamah nasi di cafe..) saya naik ke kelas.. menunggu di luar kelas.. (konflik ustaz n akhawat dalam proses penyelesaian..terpaksa la kami menunggu)..

dalam masa itu saya sempat menelefon ummi.. khabarnya adik sudah menghadiri temuduga ke Kuwait (adik yang ke-11 mendapat straigh 'A' dalam PMRU tingkatan 2).. kata ummi semasa melawatnya di asrama Jumaat lepas.. dia menerpa dan menangis.. enggan pergi ke Kuwait.. (belumpun keputusan temuduga keluar).. saya berdoa semoga adik saya yang saya kasihi ini berjaya melanjutkan pelajaran ke sana (walaupun dalam usia yang sangat muda-15 tahun).. Amin..

tengaharinya ditakdirkan Allah saya diuji dengan situasi yang cukup berat... kami adakan perjumpaan kelas.. saya diasak dengan isu peribadi.. Allah sahaja yang tahu.. saya cuba ditelanjangkan.. Isu couple.. saya akan berkahwin.. dengan siapa..? tunggulah kad undangan kenduri kesyukuran.. atau setidak-tidaknya hari pertunangan saya.. bila..? tunggulah.. saya akan panggil.. kenapa perlu dikorek isi hati saya? perlukah saya memberitahu umum bahawa hati saya berkenan kepada sekian-sekian manusia..? kenapa sebegitu dasyat privacy saya cuba diceroboh.. kenapa hujah-hujah zhon menjadi sandaran... knp isu hati saya menjadi perbincangan umum yang hangat..? (macamlah saya ni seorang Mawi.. blh jadi saya juga punya aura.. sehingga lintasan hati saya pun cuba didebatkan..) atau adakah hati-hati yang kecewa dengan saya?.. Allahu A'lam..

kita sebenarnya ketandusan isu... isu hati saya cuba dirobek dan dijadikan isu nasional.. untuk dibualkan dari bilik ke bilik.. atau di medan umpatan.. inilah generasi pendidik masa depan.. cukup ketandusan isu.. knp tidak hebohkan elaun bulan Disember adik2 yang dinafikan.. isu pendidikan anak-anak yang tak pernah reda.. isu seks bebas di kalangan remaja Islam.. isu penghinaan ke atas Ummul Mu'minin.. isu pencerobohan ke atas palestin.. dan sejuta Umat Islam dan isu kemanusian seluruh dunia.. mengapa isu agak-agakan.. isu sangka-sangkaan.. isu picisan.. isu furu'.. bahkan isu lintasan hati saya dipersoalkan.. taraf manakah pemikiran pendidik generasi masa depan jika isu sebegini menjadi pokok perbincangan..? tepuk dahi anda tanya iman.. tanyalah rakan karib anda samada anda cerdik atau tidak cerdik.. samada anda layak atau tidak menjadi pendidik..

Petangnya saya menghadiri usrah nuqaba'.. sesi muhasabah..

malam.. tazkirah maghrib..

lepas isya'.. basuh baju.. buat sedikit prubahan ke atas diri saya.. (?)

aargghhhh... assignment saya belum siap..

Roomate dah menegur... jangan di layan sangat akhwat yang meminta untuk disemak assignment aqidah mereka.. (saya tidak alim dalam bab-bab ni tapi saya tak mampu menolak.. saya terima dengan meletakkan tempoh yang panjang.. hingga usai semua assignment saya..

kalau saya terkasar maafkan saya.. anda boleh terus reply komen anda di bawah..

saya nak sambung buat assignment..

0 comments: